*** Der advares imod spoilers***
1) Inception (2010)
Christopher Nolans geniale og ikke mindst nyskabende film med Leonardo DiCaprio som tanke-tyven Cobb starter listen. Vi kan hurtigt blive enige om, at det er en fantastisk fed film med et plot, der aldrig er set før. I en nær fremtid har Cobb den egenskab, at han kan stjæle andre folks tanker, når de er i drømmestadiet, men dette har også gjort, at han ikke længere er velkommen i hans eget land, hvor hans børn befinder sig. Da han får tilbuddet om, at blive en fri mand ved at klare et sidste job, siger han ja tak, men finder ud af at han i stedet for at stjæle en tanke skal indsætte en tanke i sin offers hjerne.
Slutningen: Hele situationen i Inception kredser om, hvorvidt tingene foregår i virkeligheden eller drømmene. Drømme er i filmen blevet en form for rusmiddel, og folk har svært ved at skelne mellem drømme og virkelighed. Derfor har alle et totem, som beviser om det er en drøm eller virkelighed. Cobbs totem er en snurretop som i drømme vil blive ved med at snurre, mens den i virkelighedsstadiet vil vælte. Til allersidst kommer Cobb hjem til sine børn og snurrer surretoppen, men vi får som seer aldrig at vide om den vælter eller ej, og altså om det er en drøm eller virkelighed. Ekstremt frustrerende, og selvom det kan være fedt selv at skulle fortolke denne slutning, så savner man et reelt svar.
2) Nådeløs Hævn (2009)
Clyde Shelton (Gerard Butler) er en tidligere CIA-agent, hvis kone og datter bliver voldtaget og dræbt, men da forbryderne skal straffes, sørger advokaten Nick Rice(Jamie Foxx) for, at den ene bliver løsladt, mens den anden bliver dømt til døden. Shelton er midlertidig ikke tilfreds og sætter sig for at udøve sin egen form for retfærdighed. Dette er der kommet en af de fedeste hævnfilm ud af til dato.
Slutningen: Men selvom filmen er virkelig fed, så rokker det ikke ved, at slutningen er hamrende irriterende. Shelton har gennem hele filmen været et skridt foran hele systemet og sørget for at få sin hævn over de fleste, men til sidst gennemskuer de ham alligevel, og han ender altså med at sprænge sig selv i luften. Det er tydeligt, at selvom man som tilskuer holder med Shelton, så har producenterne ikke turde lade ham ”vinde”, eftersom han jo teknisk set er den onde i filmen. Ærgerligt og ikke mindst frustrerende.
3) I Am Legend (2007)
I en postapokalyptisk fremtid er Dr. Robert Neville (Will Smith) tilsyneladende den eneste overlevende tilbage i New York City efter en form for zombieudbrud. Sammen med sin hund leder han efter en kur mod sygdommen, som har ødelagt hele jorden. Ikke nok med at skulle kæmpe med sine indre dæmoner ved at være alene, så må han hver nat frygte de zombielignede skabninger, som kommer ud efter mørkets frembrud.
Slutningen: Mod slutningen af filmen bliver Neville fundet af en kvinde og et barn, men zombierne har også fundet frem til hans hemmelige hus, og huset bliver invaderet. Sjovt nok er det også den aften, hvor Neville finder frem til en kur mod sygdommen, men fordi de tre mennesker er belejret i kælderen, så må Neville ofre sig selv for at de to andre kan slippe væk med kuren. Det er sindssygt frustrerende at have fulgt Neville ene mand alene igennem næsten hele filmen, og så ender det med at to nærmest ligegyldige personer skal slippe levende fra det hele, mens Neville skal dø. Ikke nok med at han har mistet sin hund i en af de mest tårevædende scener, så får han ikke noget credit for hans kur. Det må altså være sur røv.
4) The Mist (2007)
The Mist er baseret på Stephen King-romanen af samme navn og handler om familiefaren David (Thomas Jane) som tager sin søn med i supermarkedet. Mens de befinder sig der, bliver hele byen omsluttet af en tåge. Menneskerne i supermarkedet finder hurtigt ud af, at der i tågen befinder sig en masse underlige væsner, og de må derfor forskanse sig i supermarkedet.
Slutningen: Til sidst beslutter David sammen med sin søn og tre andre personer at flygte fra supermarkedet. De formår at komme ud på parkeringspladsen og finder en bil. De kører indtil, der ikke er mere benzin, og David ender med at skyde alle de andre inklusiv sin søn for at spare dem for en mere grusom og brutal død ude i tågen. Han har dog ikke nok kugler til også at skyde sig selv, og han vandrer ud i tågen. Efter nogle minutter begynder tågen at lette, og militæret dukker op. Det viser sig, at militæret har eksperimenteret med at åbne portaler til andre steder i universet, og derfor er de frygtindgydende monstre kommet til jorden, men militæret har fået styr på det nu. Det må være vildt frustrerende og et kæmpe antiklimaks for David lige at have skudt sin søn og tre andre personer og så finde ud af, at det ikke var nødvendigt, og det er også den følelse, man sidder med, når man har set filmen.
5) Shutter Island (2010)
Igen skal der ikke herske nogen tvivl om, at Shutter Island er en virkelig fed film. US Marshallen Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) er på vej ud til en ø, som huser et sindssygehospital, for at finde en forsvunden fange. Jo mere han finder ud af på øen og om fangen, finder han også ud af, at ikke alt er som det ser ud til at være, og at personalet skjuler noget for ham.
Slutningen: Det viser sig til sidst, at Teddy Daniels rent faktisk selv er indlagt på hospitalet, men hans sygdom gør, at han stadig tror, at han er en US Marshall. Derfor har hele hospitalet linet et show op for at overbevise Daniels om, at han er der, fordi han har slået sin egen kone ihjel, og hvis ikke han kan indse dette, vil han få det hvide snit. Det er egentlig et rigtig fedt plottwist, men samtidig håbede man jo faktisk på, at Daniels ville finde frem til en masse snavs ude på øen. Desuden kan slutningen også fortolkes på flere måder. Det virker til sidst som om, at Daniels rent faktisk er blevet klar over, at han er sindssyg, men han spiller stadig sin rolle som US Marshall, fordi han hellere vil dø frem for at leve resten af livet med den viden, at han har slået sin kone ihjel. På en måde frustrerende, på en anden måde genialt.
6) Gone Baby Gone (2007)
En fantastisk mørk og dyster film fra Ben Affleck. Casey Affleck og Michelle Monaghan spiller henholdsvis rollerne som Patrick Kenzie og Angie Gennaro, et par som også arbejder sammen som detektiver. En lille pige kidnappes i Boston, og de to detektiver sætter alt ind på at finde kidnapperen, men det de finder frem til overrasker alle.
Slutningen: Da de to detektiver endelig finder frem til pigen, viser det sig, at det er politidirektøren (Morgan Freeman) som står bag kidnapningen. Pigens mor er alkoholiker, og han har derfor kidnappet pigen, fordi han synes, at hun ikke skal vokse op hos en alkoholiseret mor. Til sidst er detektiverne nødt til at tage et valg, som også ødelægger deres parforhold. For hvad er mest etisk og moralsk at gøre i situationen? At give pigen tilbage til moren, som alligevel bare drikker dagen lang og ikke giver sin pige opmærksomhed eller lade pigen blive hos politidirektøren, som behandler hende ordentligt, men som faktisk har kidnappet hende? Kenzie kan ikke andet end at gøre sagen færdig og give pigen tilbage, mens Gennaro ikke er enig, og derfor går de fra hinanden. Det frustrerende ved denne slutning er, at man som tilskuer selv står med det moralske spørgsmål, hvad ville du have gjort?
7) The Village (2004)
Man kunne vel have valgt næsten hvilken som helst M. Night Shyamalan film, for karakteristisk for hans film er nemlig, at de næsten alle har et kæmpe plottwist til sidst. I starten virkede det (The Sixth Sense), men i det seneste årti er det gået ned af bakke. Filmen her omhandler en afsidesliggende landsby i 1800-tallet. Byen er omringet af skov og ingen af indbyggerne tør vove sig ud i skovene, fordi nogle mystiske væsner styrer skovene. En dag går det dog galt for en af indbyggerne Lucius Hunt (Joaquin Phoenix), da han bliver hårdt såret, og derfor begiver den blinde pige Ivy Walker (Bryce Dallas Howard) sig ud gennem skoven for at finde medicin, så Lucius kan overleve.
Slutningen: Det viser sig så, at filmen rent faktisk foregår i nutiden. Hele landsbyen og tiden de lever i er et set-up fra de ældre i byen, fordi de ikke vil leve i nutidens stress og jag. Det er også de ældre i byen, som er klædt ud som de mystiske væsner, og da Ivy slipper ud af skoven, støder hun på den virkelige civilisation, hvor hun får medicin til at redde Lucius. Grunden til det er en frustrerende slutning er fordi det simpelthen er for åndssvagt. M. Night Shyamalans plottwist har taget overhånd, ligesom man ser det i The Happening (2008), og derfor er man irriteret til sidst.
Men hvad med dig selv? Har du selv et eksempel på en filmafslutning, som frustrerer dig, så kom med et bud i kommentarfeltet?