Krig
Fremtidens luftkrig: Sådan ændrer sjette generations kampfly spillets regler
Udviklingen af kampfly har nået et nyt niveau.
Efter F-35 og SU-57 er verden nu på vej mod sjette generation, og det bliver ikke hurtigere fly eller vilde manøvrer, der ændrer spillet.
Det bliver stealth, kunstig intelligens og droner på speed.
Form over fart og stealth som superkraft
De nye sjettegenerations-fly vil ikke nødvendigvis flyve hurtigere end forgængerne, men deres design og funktionalitet bliver langt mere avanceret.
Ligesom femte generation vil stealth være i centrum, men nu i ekstrem form.
Det betyder fly, der er næsten umulige at opdage, og når fjenden endelig opdager dem, er det allerede for sent.
Det sker bl.a. ved at fjerne de lodrette haler på flyene og erstatte dem med teknologi som thrust vectoring og hydrauliske aktuatorer, der kan styre flyet ved at manipulere luftstrømme.
Kombineret med radarabsorberende materialer og diamantformet flykrop får vi fly, der bogstaveligt talt glider gennem luftrummet som ninjaer i camouflage.
Læs også:
Mindre Top Gun mere datacenter med vinger
Cockpittet i de nye fly bliver mindre cockpit og mere som en VR-udgave af et kommandorum.
Piloten er ikke længere bare pilot men en kampmanager.
Systemer vil indsamle og analysere information fra andre fly, satellitter og jorden, og kunstig intelligens vil hjælpe med at styre både missioner og droner.
Ja, droner. De nye kampfly vil få deres egne “vingemænd”, i form af ubemandede kampdroner, der kan angribe, forsvare og distrahere fjenden.
Piloten giver en ordre og AI’en klarer resten.
Hypersoniske missiler og laserkanoner
Det stopper ikke ved droner og stealth.
De nye fly vil kunne affyre missiler med hypersonisk hastighed, over 6.000 km/t, og nogle af dem vil være udstyret med stealth-teknologi, så de næsten ikke kan spores.
Og i fremtiden kan flyene blive bevæbnet med energivåben som lasere, der i teorien kan nedskyde mål uden ammunition overhovedet.
I USA arbejder både luftvåbnet og flåden på hver deres udgaver, F-47 og F/A-XX.
Storbritannien, Italien og Japan udvikler deres Global Combat Air Programme (GCAP).
Tyskland, Frankrig og Spanien udvikler Future Combat Air System (FCAS).
Læs også: