Motor

Franskmændende presser 1188 kilometer ud af den nye elektriske Renault Espace

Ny Renault Espace: Familiebilen med hybrid-kraft, der sætter nye standarder

Franskmændende presser 1188 kilometer ud af den nye elektriske Renault Espace
Renault Espace - Renault SAS

Den praktiske MPV Renault Espace er død – og en nye føniks er opstået – denne gang i en opdateret og mere moderne version, der kombinerer hybrid-teknologi med luksus og masser af plads.

Renault redefinerer familiebilen med den nye Espace

Renault har løftet sløret for den nyeste generation af Espace – og det er ikke bare en opdatering, men en komplet transformation. Den nye Espace har fået en markant designopdatering, avanceret hybridteknologi og et hav af high-tech features, som gør den til en af de mest komplette familie-SUV’er på markedet.

Med et stilrent og dynamisk design er det tydeligt, at Renault har ønsket at give Espace en mere sporty og eksklusiv fremtoning. Den nye trapezformede lygtesignatur, den opdaterede kølergrill og de skarpe linjer på karrosseriet gør, at Espace nu føles mere som en luksus-SUV end blot en praktisk familiebil. Den nye Baltic Blue Grey-lak og de 20-tommers “Altitude”-fælge på Esprit Alpine-versionen understreger det sporty udtryk.

“Den assertive design og karakter af den nye Renault Espace understreger dens premium-positionering,” siger Agneta Dahlgren, Renault Design Project Director.

Tesla-whistleblower kalder Elon Musk for “ren ondskab”: Vil trække ham i retten

Læs også: Tesla-whistleblower kalder Elon Musk for “ren ondskab”: Vil trække ham i retten

Hybridkraft og effektivitet på højt niveau

Under hjelmen ligger Renaults nyeste E-Tech full hybrid-drivlinje med 200 hk. Kombinationen af en 1,2 liters turbobenzinmotor og to elektriske motorer giver en imponerende ydelse og et brændstofforbrug på kun 4,8 liter/100 km – det er blandt de bedste i klassen.

Rækkevidden på op til 1.100 km på en tank er en gamechanger i hybridsegmentet. Og takket være den intelligente gearkasse og 4Control Advanced-firehjulsstyring er køreegenskaberne både smidige og dynamiske – med en drejecirkel på kun 10,4 meter, manøvrerer Espace lige så let som en kompakt hatchback.

“Det er en bil skabt til lange ture – og takket være hybridteknologien bliver turen både sjovere og mere økonomisk,” lyder det fra Bruno Vanel, VP Product Renault brand.

En kabine bygget til komfort og fleksibilitet

Kabinen i den nye Espace er designet med fokus på luksus og funktionalitet. Med mulighed for fem eller syv sæder og en skydende bagbænk på 22 cm, er fleksibiliteten i top. Bagagerummet er blandt klassens største med op til 2.224 liter i fem-sæders konfigurationen – og stadig imponerende 2.054 liter med syv sæder.

Den helt store nyhed er det nye Solarbay-tag, der med sine næsten 2 m² er det største glas-tag i Renaults historie. Taget kan skifte fra gennemsigtigt til mat med et tryk på en knap eller via stemmestyring – perfekt til både solrige dage og privatliv på landevejen.

Renault introducerer også et nyt førergenkendelsessystem, som automatisk justerer sædeposition, spejle og infotainmentsystem baseret på, hvem der sætter sig bag rattet. Dette system lagrer personlige præferencer og genkender føreren via et kamera i A-stolpen.

Teknologi i særklasse

Den nye Espace er spækket med teknologi. OpenR Link-systemet består af to skærme på i alt 24 tommer, der understøtter både Google Maps, Google Assistant og en række apps som Spotify og Canal+. Med indbygget Wi-Fi og trådløs Apple CarPlay/Android Auto er du altid forbundet på farten.

Infotainmentsystemet er desuden stemmestyret, og med Google’s “Take a break”-funktion overvåges førerens øjenbevægelser – hvis du begynder at blinke for meget eller ser træt ud, foreslår bilen en kaffepause.

Derudover leveres Espace med hele 32 avancerede førerassistenter (ADAS), inklusive:
✔️ Adaptive fartpilot med vognbaneassistent
✔️ Blindvinkelassistent
✔️ Automatisk nødbremse
✔️ 360-graders kamera
✔️ My Safety Switch – personlig opsætning af kørehjælp

Tre udstyrsniveauer – fra sporty til luksus

Renault Espace fås i tre varianter:

  • Techno – Basismodellen med solidt udstyrsniveau og alt nødvendigt til hverdagsbrug.
  • Esprit Alpine – Med sportssæder i Twill carbon-fiber, blå syninger og en række motorsport-inspirerede detaljer.
  • Iconic – Topmodellen med Alcantara-interiør, Harman Kardon-lydsystem og elektriske massage-sæder.

Renault rammer plet i premium-segmentet

Den nye Renault Espace markerer et vigtigt skifte for Renault – fra en praktisk MPV til en moderne SUV med premium-DNA. Den kombinerer effektiv hybridteknologi med avanceret teknologi og et stilfuldt design – og det til en pris, der får konkurrenterne til at se nervøse ud.

Den nye Renault Espace rammer de europæiske veje inden sommeren 2025.

Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Læs også: Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer

Læs også: Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer