Frankenweenie [Anmeldelse]

Tim Burton er tilbage i topform med den hjertevarme animationsfilm Frankenweenie.

Walt Disney/Sony Pictures - Frankenweenie [Anmeldelse] Walt Disney/Sony Pictures
Tilbage i 1984, før Tim Burton var en stor Holywood instruktør, arbejdede han som animator og illustrator for Walt Disney. Dengang lavede han blandet andet en lille kortfilm med titlen Frankenweenie. Det var en stopmotion gyser komedie, der hyldede Frankenstein og de gamle Universal gyserklassikere og helt klart viste Burtons hang til det gotiske univers, som vi kender ham så godt for i dag. Dengang mente Disney folkene imidlertid, at Frankenweenie var for dyster for børn og filmen blev derfor skrinlagt. Små ti år senere skrev og producerede den nu yderst succesfulde Burton; Disneys The Nightmare Before Christmas, den vel nok mest elskede stop motion film gennem tiderne, men der skulle gå yderligere 9 år før han kunne få sin drøm opfyldt og lave en spillefilms udgave af sin gamle kortfilm om Frankenweenie.
Filmen handler om den 10 årige dreng Victor Frankenstein (Charlie Tahan), der elsker at lave monsterfilm med sit 8 mm kamera. Hovedpersonen i hans film er altid hans trofaste hund Sparky, som tilsyneladende også elsker at være foran kameraet. Men en dag, da Victor er til baseball træning, bliver Sparky kørt ned af en bil. Victor er synderknust. Hans bedste ven er død og intet kan bringe ham tilbage og dog...
I skolen får Victors klasse nemlig til opgave at lave et fysikprojekt efter eget valg, og da den mystiske fysiklærer Mr. Rzykruski (Martin Landau) en dag viser klassen hvordan en død frø bliver vækket til live ved hjælp af elektricitet, er Victor ikke i tvivl om, hvad hans projekt skal være. Han graver derfor Sparky op og en på særlig storm- og lynfuld nat vækker han Sparky til live igen. Det er dog ikke alle, der er lige begejstret for at Sparky er vendt tilbage fra de døde, så Victor beslutter sig for at gemme Sparky væk. Men en af hans klassekammerater, den sleske Edgar (Atticus Shaffer) har andre planer med Victors fysik forsøg.
Vi skal virkelig mange år tilbage før vi sidst fik en Tim Burton film, der er værd at huske. Nuvel han havde et par snert at fortidens storhed eller måske snare vanvid med den smukke Big Fish og senest Dark Shadows, men det var alligevel som om, der manglede lidt af den der helt særlige Burton magi. Heldigvis er Burtons lyst til historie fortælling blevet genoplivet med denne uimodståeligt skønne og hjertevarme stopmotion film.
Det er som om at den rigtige Tim Burton døde for 20 år siden og nu, ligesom hunden i filmen, er blevet vækket til live fra de døde, for Frankenweenie er den mest helstøbte Tim Burton film siden Ed Wood fra 1994. Frankenweenie er måske ikke helt på højde med The Nightmare Before Christmas, men den er ikke desto mindre stadig et mesterværk indenfor sin genre og et must see for en hver Tim Burton fan.
Drengerøvsfaktor: 40%

Original titel: Frankenweenie (3D)
USA, 2012