Film
Fra Yellowstone til whiskey: Kelly Reilly er blevet brand-ambassadør for Ammunition
“Jeg er meget, meget kræsen.”
Kelly Reilly, kendt som den hårdkogte Beth Dutton i Yellowstone, har påtaget sig en ny rolle – denne gang uden for skuespillerverdenen. Reilly er blevet partner og brandambassadør for det californiske mærke Ammunition Wines & Whiskey, der producerer både bourbon, rye whiskey og vine som pinot noir og cabernet.
Efter tre årtier som skuespiller og en lang karriere uden brandpartnerskaber, har Reilly nu valgt at sætte sit navn på et produkt, der passer til hendes personlige passion: whiskey.
Læs også: Sådan smager du rigtigt på en whisky
“Whiskey er romantik og fortælling”
I et interview med Forbes forklarer Reilly, at hendes valg af Ammunition som samarbejdspartner afspejler hendes grundige tilgang til valg af roller:
“Jeg er meget, meget kræsen. Ligesom med de manuskripter, instruktører og folk, jeg arbejder med, skal det føles rigtigt,” siger hun.
Som stor fan af bourbon er Reilly klar til at bringe whiskey tættere på kvinder, et marked, der stadig domineres af mænd. Ifølge en undersøgelse fra Distill Ventures udgør kvinder kun 36 % af spiritusdrikkere i USA og Storbritannien, og det ønsker Reilly at ændre:
“Whiskey har en særlig romantik. Det er et sexet produkt, fyldt med fortælling og kreativitet. Jeg synes, flere kvinder skal give det en chance.”
Fra vin til whiskey: Ammunitions historie
Ammunition Wines & Whiskey blev grundlagt i Californiens vinland af Andy Wahl og Bill Kerr. De startede med vin, men da Wahl bemærkede, at vinbranchen ofte kunne virke elitær og utilgængelig, besluttede han at eksperimentere med whiskey.
Det begyndte småt – med kun 850 kasser – men har siden vokset sig til en produktion på 25.000 kasser i 2023. Ammunitions whiskey er unik, idet deres bourbon og rye lagres i brugte vinfade fra deres egne vine. Denne proces tilføjer noter af karamel, vanilje, krydderi og butterscotch til spiritussen og forener på elegant vis vin- og whiskeyverdenerne.
En særlig rolle for kvinder og whiskey
Reilly vil være en central del af Ammunitions nye Soil to Spirit-kampagne, der lanceres i starten af 2025. Kampagnen vil fokusere på whiskeyens kvalitet og proces – og på at invitere flere kvinder ind i whiskeyens verden.
Reilly deler, at hendes favoritmåde at nyde whiskey på enten er “straight on the rocks” eller i en cocktail blandet med blodappelsinlikør, Topo Chico sparkling water og en smule vaniljesirup.
Whiskeyens fremtid i et presset marked
Selvom den samlede efterspørgsel efter spiritus er faldet en smule på grund af økonomiske faktorer og en stigende interesse for alkoholfrie alternativer, vokser Ammunitions whiskey-salg. Ifølge Nielsen-data har mærket oplevet en vækst på 13 % i deres whiskey-salg det seneste år, mens den generelle efterspørgsel på amerikansk whiskey har været stabil.
Med Kelly Reilly som nyt ansigt for Ammunition Wines & Whiskey er der ingen tvivl om, at brandet sigter mod nye højder – og at whiskey får en stærkere plads hos både mænd og kvinder.
Så næste gang du nyder en bourbon eller rye, er der måske en chance for, at det er en smag af Yellowstone’s egen Beth Dutton i glasset.