Motor

Fra Porsche til panservogne: VW-fabrik kan blive til våbenproduktion

Rheinmetall har kastet deres krigeriske kærlighed på VW’s fabrik i Osnabrück.

Fra Porsche til panservogne: VW-fabrik kan blive til våbenproduktion
Foto: Peter0221, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Tyskland har i årtier været synonymt med solide biler og Autobahn uden fartgrænser.

Men lige nu lider den tyske bilindustri lige så meget som resten af verden.

Det har bilgiganter som Volkswagen også mærket den seneste tid.

Fra cabrioleter til kampvogne

Volkswagen har meldt ud, at de vil skille sig af med flere fabrikker, og Rheinmetall har straks kastet deres krigeriske kærlighed på VW’s fabrik i Osnabrück.

I dag bliver der samlet Volkswagen T-Roc Cabriolet og Porsche 718 Boxster der – altså biler, der skriger strandpromenade og midtvejskrise.

Men hvis Rheinmetall overtager, kan den samme fabrik snart levere køretøjer, der er bygget til at klare lidt mere end en stram parkeringsbås i en storby.

Rheinmetalls direktør, Armin Papperger, siger, at en eksisterende fabrik er langt billigere at omdanne end at bygge en ny fra bunden.

Og med Europas massive oprustning i gang – takket være Putins lidt for aggressive udenrigspolitik og Trumps “måske-er-NATO-en-god-ting-måske-er-det-ikke”-tilgang – så er det en glimrende forretningsmulighed.

Tesla-whistleblower kalder Elon Musk for “ren ondskab”: Vil trække ham i retten

Læs også: Tesla-whistleblower kalder Elon Musk for “ren ondskab”: Vil trække ham i retten

Job i skudlinjen

Volkswagen skal skære 35.000 stillinger væk, og det er næppe alle de ansatte, der kan genopfinde sig selv som våbensmede.

Porsche må vinke farvel til 4.000 ansatte, og Skoda har allerede fundet den store sparekniv frem og skærer 8.000 stillinger væk.

De 2.300 ansatte på fabrikken i Osnabrück kan derfor godt begynde at overveje, om deres næste job kræver sikkerhedsbriller og en hård hat i stedet for polerklude og momentnøgler.

Krigsøkonomi er big business

Selvom Papperger understreger, at der ikke er en konkret aftale på plads endnu, så kan det hele “udvikle sig meget hurtigt”.

Og hvis vi har lært én ting af de sidste par år, så er det, at “hurtigt” er et relativt begreb, når det gælder verdenssituationen.

Så mens Volkswagen kæmper med elbilsalget og kinesisk konkurrence, er Rheinmetall klar til at rulle ind og lave det, de gør bedst – ting, der siger BOOM.

Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Læs også: Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer

Læs også: Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer