Verden
Forskningen har talt: Memes er godt for indlæringen
De studerende tester 21% højere på tests når der indgår memes.
Det er nu videnskabeligt bevist: Memes virker.
Nej, ikke kun til at få dig til at glemme din eksistens i en times doomscrolling – men rent faktisk til at lære noget.
Vi vidste det jo godt
Et nyt studie viser, at elever, der får biologiundervisning med memes, forstår faget bedre, får mere selvtillid og scorer 21 procent højere på tests.
Så mens vi andre måtte slide os igennem celledeling med støvede lærebøger og en lærer, der bare pegede på en overheadprojektor, får Generation Z simpelthen undervisning med Drakeposting og Distracted Boyfriend-memes.
Du vidste det jo godt. Tavleundervisning var ineffektiv, og du kunne have fortalt dem det for længe siden.
Fra lektiecirkus til Shrek-memes
Det hele startede med en underviser, der selv var fra Generation Z og tænkte:
“Hvorfor ikke gøre undervisningen sjov?”
Hun begyndte at krydre sine PowerPoints med memes – og boom: Studerende begyndte at forstå biologi, som om det var en letfordøjelig TikTok-video.
Forskerne besluttede sig for at teste det. 243 gymnasieelever blev delt op i to grupper.
Den ene fik klassisk undervisning (det vil sige: ren smerte). Den anden fik den same shit, bare med memes.
Resultatet var, at memes-gruppen klarede sig markant bedre – fordi genetik åbenbart er lettere at forstå, når du kan sammenligne DNA-replikation med Oprah, der deler biler ud.
Videnskaben bakker dig op: Tavleundervisning var lort
Så nu kommer spørgsmålet: Burde vi have haft memes i skolen?
Og svaret er selvfølgelig ja. Det her handler ikke om, at Generation Z er dovne eller ikke kan koncentrere sig.
Det handler om, at tavleundervisning altid har været et kæmpe snoozefest.
Ifølge forskeren Sabrina Vitting-Seerup er memes så effektive, fordi de kombinerer information med følelser, de skaber en følelse af genkendelse og gør læring sjovere.
Altså det, vi andre skulle bruge halve liv på at finde ud af, mens vi andre så frem til en tur i EDB-rummet som juleaften.