Connery

Formel 1 2006 #2

Så skydes formel 1 sæsonen igang.

Her er anden del af artiklen om formel 1 sæsonen 2006. Læs første del her.

Honda:

I år er Honda alene på skansen, tidligere er teamet kendt som BAR-Honda, så i år får det japanske hold en chance for at vise at det kan vinde løb. BAR-Honda har haft sine op og nedture. Deres største optur var i 2004 hvor de sluttede på en anden plads i konstruktørernes VM. I 2005 oplevede de en af deres nedture, hvor de endte på en 6. plads, da de blev udelukket fra et par løb, pga. afsløringer om at deres biler var udstyret med en ulovlig ekstra tank. I år satser de dog stærkt på at ende i toppen, men om potentialet er der, er noget tvivlsomt.

Rubens Barrichello: Rubens Barrichello er ny mand på Honda teamet, det bliver spændende at se ham i år som første kører og ikke bare som Michael Schumachers evige skygge for Ferrari-teamet. Barrichellos chancer i 2006 er svære at finde ud af, da han svinger utrolig meget og sidste år hvor han havde chancen for at bevise sit værd, i perioden hvor det gik skidt for Schumacher, så man intet til Brasilianeren. Men, han har godt nok formået at hive 9 Grand Prix sejre hjem, og det på trods af at han tit har stået i skyggen af team kammeraten, og det kommer man bestemt ikke sovende til.

Jenson Button:

Det er Jenson Buttons 3. sæson for Honda og englænderen har stadig ikke formået at vinde et eneste Grand Prix. Sidste år sluttede han som nr. 9, hvilket ikke er imponerende, men tager man Hondas problemer i betragtning, kan det til nøds snige sig op på et acceptabelt niveau. Jenson Button har dog også haft andre ting i hovedet, blandt andet om han skulle køre for Williams eller Honda, hvilket ikke har givet ham det bedste fokus på det formel 1 i virkeligheden handler om, netop at vinde løb. Om Button går en bedre sæson i møde og om han vinder sit første Grand Prix, kan kun tiden vise, men en ting er sikkert han får kamp til stregen af team kammeraten Barrichello, der i år vil gøre alt for at komme ud af sin skygge.
ANNONCE
Formel 1 2006 #2
Red Bull:
Red Bull var nok den største overraskelse i 2005. Da Red Bull købte Jaguar, spåede alle at teamet ville gå en fiasko i møde. Dette skete imidlertid ikke og teamet sluttede på en flot 7. plads. Det lyder måske ikke af meget, men for et nyt team er det en pæn placering. 2006 byder på endnu en fremgang for Red Bull, i det de har sikret sig Ferrari motorer, samt McLarens tekniske direktør Adrian Newey. Så teamet skal nok blive spændende at følge igennem sæsonen 2006.

David Coulthard:
David Coulthard, den evige mand i midten, der var på et tidspunkt i karrieren hvor han blev spået en stor chance for at blive den næste Mika Hakkinen. Han skuffede imidlertid og har aldrig fået bevist sit værd 100 procent. Sidste år gik det rigtig skidt, men alligevel ikke. Skidt fordi en 12 plads ikke er noget at råben højt om, men alligevel ikke, da han kørte for at helt nyt team, med manglende erfaring. I år har han chancen for at bevise at han ikke er helt tabt bag en vogn. Teamet har lidt mere erfaring og Coulthard har haft en chance for at lære bilen at kende. Om hans formel 1 karriere snart når sin ende, finder vi ud af når sæsonen ruller i gang.

Christian Klien:
Christian Klien er manden man ikke ved hvor man har. Hvor god er han egentlig? Den kun 23-årige østriger har ikke gjort meget væsen af sig inden for formel 1 og sluttede sidste år som nr. 15. Om grunden til hans manglende bevis på sit værd er pga. dårlige biler, eller om han bare ikke er bedre end som så, bliver spændende at finde ud af. Om vi får det at se i år, vides ikke, men meget kunne tyde på at Klien har mere blod på tanden, samt mere erfaring at bygge på.
ANNONCE
Formel 1 2006 #2
BMW Sauber:
BMW har brudt med Williams og har 'giftet' sig med sidste års nummer 8, nemlig Sauber. Dette ligner umiddelbart ikke et dårligt valg, især ikke fordi Sauber har en af verdens bedste vindtunneller i formel 1 verdenen. Dette betyder en del når man skal måle bilens downforce, hvilket har en kæmpe betydning for de hurtige biler. Det nye team bliver helt sikkert utrolig spændende at følge, da det er svært at spå hvor i feltet de vil befinde sig, men meget tyder på at de går en spændende sæson i møde.

Nick Heidfeld:

Nick Heidfeld havde sin formel 1 debut i 2000, men har dog endnu ikke formået at slutte øverst på podiet. Sidste år endte han som nr. 11, men noget tyder på at han ender højere oppe i feltet i år. Tyskeren kørte for Sauber i 3 år og begyndte derefter at kører for BMW Williams, og nu ender han lige i midten nemlig hos BMW Sauber. Det er helt sikkert en fordel for den 28-årige kører at han kender mange af holdets ansatte og at de kender ham.

Jacques Villeneuve:
Den 34-årige Jacques Villeneuve er kendt for, til tider, at køre med hovedet under armen. Hans resultater har svinget utrolig meget karrieren igennem, så det er svært at vide sig sikker på Jacques Villeneuve. Han har en verdensmester titel bag sig, men har siden haft svært ved at bevise sine talenter. Dog kan det være en fordel, at canadieren kører for sin fremtidige deltagelse i formel 1, da han ikke kan vide sig sikker, hvis han får en dårlig sæson i år. Sidste år sluttede han som nr. 14, mon han kan gøre det bedre i år?
ANNONCE
Formel 1 2006 #2
Midland:
Midland har ikke det største potentiale endnu, inden for formel 1 og de går næppe en meget bedre sæson end sidste år i møde. Der endte de som nummer 9 og i år går de heller ikke mange VM point i møde. Budgettet er småt og den tekniske afdeling har ikke den bedste erfaring, samt de bedste faciliteter til at udbygge bilen optimalt.

Tiago Monteiro:

Portugiseren havde sin formel 1 debut sidste år og overraskede mod alle odds. Han købte sig til et sæde i Midland-Jordan og formåede endda at slutte på en 3. plads i et af Grand Prixerne. Samlet sluttede han på en 16. plads, men det var mere pga. bilens mangler, end hans kørefærdigheder. Han forbedrede hele sæsonen igennem sine tider og havde en fantastisk indstilling til hele formel 1 verdenen. Ingen tvivl om at Monteiro vil kører bilen fuldt ud i år og hvor det føre hen, er mere op til bilen end Monteiro.

Christijan Albers:
Christijan Albers fik ligesom Tiago Monteiro sin formel 1 debut i 2005. Han debuterede for Minardi, hvor han endte som nr. 19, hvilket er en utrolig ringe præstation. Han er ligesom Christian Klien svær at finde ud af. Han er tidligere tysk formel 3 mester i 1998, men har ikke siden bevist hvad han kan. Hans bedste placering i 2005 var en heldig 5. plads og det kommer ikke umiddelbart til at se bedre ud i år.
ANNONCE
Formel 1 2006 #2
Toro Rosso:
Toro Rosso er et nyt team i formel 1, men alligevel ikke så nyt. Det er nemlig det gamle Minardi, der har været med i formel 1 i en årrække, der er blevet opkøbt af Red Bull-koncernen. Minardi sluttede på en ringe 10. plads sidste år, men måske at Red Bull koncernen kan puste nyt liv i teamet. Toro Rosso adskiller sig fra andre teams ved at være de eneste, der kører med V10 motorer, om dette er en fordel eller ej, bliver spændende at se, men umiddelbart tyder meget på det.

Vitantonio Liuzzi:
Italieneren Vitantonio Liuzzi havde sin formel 1 debut i 2005 for Red Bull. Her kørte han ikke hele sæsonen, men kun 4 løb. Han formåede dog at hive en 8. plads og dermed 1 VM point hjem til teamet. 2006 vil vise hvor langt den 24-årige Liuzzi kan komme i sin formel 1 karriere.

Scott Speed:
Scott Speed fra USA, får sin formel 1 debut i år, så det bliver spændende at se hvad han kan føre det til. Hans højdepunkt var i 2004 hvor han blev Formel Renault tysk og Eurocup mester. Han startede sin karriere i 1993 inden for karting og har siden hen arbejdet sig op i graderne. Scott Speed har fået sin vej til formel 1 sponsoreret af Red Bull, efter han i 2003 vandt deres Driver Search, da de skulle finde en fremtidig formel 1 kører til deres team. Om Speed nu også er så hurtig som hans navn siger det, får vi at se.
ANNONCE
Formel 1 2006 #2
Super Aguri: Et helt igennem japansk team er hvad Super Aguri er, udover det er de debutanter i formel 1 sammenhænge og bestemt ikke spået en lys sæson. Det er Hondas B-team, som blev oprettet for at opretholde al ro og orden til de japanske fans efter fyringen af Takuma Sato. Teamet kører i Arrows aflagte 2002-model, som bar en del af skylden for at Arrow gik konkurs. Selv ikke Minardi, som ellers har været et af de svageste team, hvis ikke det svageste, ville have bilen. Så fremtiden for Supar Aguri ser mildest talt meget sort ud.

Takuma Sato:

Japaneren er bedst kendt for at smadre biler, og mange af dem. Han var grunden til at Honda ikke turde sætte ham på deres A-team, i frygt for flere smadrede biler. Han overraskede i 2004, men i 2005, var han mildest talt en stor skuffelse og endte på en 23. plads. Han mistede sin plads i Hondaen til Ferraris Rubens Barrichello og han går ikke ligefrem en bedre sæson i møde dette år. Vi skal nok kigge bagerst i feltet hvis vi gerne vil se Takuma Sato i formel 1 feltet.

Yuji Ide:
Det kommer nok ikke til at gå meget bedre for feltets anden japaner den 31 årige Yuji Ide. Han kender stort set ingen af banerne inden for formel 1 og har ikke nogen erfaring uden for Japan. Derfor kan vejrforholdene også være en stor udfordring for japaneren. Den eneste grund man kan finde til at Ide skal køre er at han er en af de største motorsports-stjerner i Japan og teamet vil gerne udstråle at de er fra Japan.
ANNONCE
Formel 1 2006 #2
Connerys bud på en vinder:

Torsten aka Cronite:

1. Renault
2. Toyota
3. Mclaren

1. Kimi Raikkonen
2. Fernando Alonso
3. Michael Schumacher 
 Maj:

1. McLaren
2. Renault
3. Ferrari

1. Kimi Raikkonen
2. Giancarlo Fisichella
3. Michael Schumacher
Claus aka Sensei:

1. McLaren
2. Renault
3. Ferrari

1. Michael Schumacher
2. The Iceman aka Kimi Raikkonen
3. Juan-Pablo Montoya 
ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce