Ford Mustang Mach-E
Ford ruller en elektrisk pony ud
Ford har en ny pony i stalden. Ford Mustang Mach-E er den første tilføjelse til Mustang-familien i 55 år, og det er en rent elektrisk SUV.
Mustang der ellers har været synonym med muskelbiler, får nu udvidet horisonten, og kan altså fremover ses som performancebrand.
Mustang Mach-E vil kunne fås i både baghjuls- og firehjulstrukne udgaver med enten standard eller udvidet batterirækkevidde, der alle drives af en permanent magnetmotor. Den baghjulstrukne model med udvidet batteri har en rækkevidde på op til 600 km målt efter den nye og strengere WLTP-norm (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure)1. Firehjulstrukne modeller med udvidet batteri vil yde 337 hk (248 kW) og have et drejningsmoment på 565 Nm.
Man kan selvfølgelig ikke lave en ny Mustang, uden at have en GT-model, og i Mach-E bliver det en model, der med 465 hestekræfter og et drejningsmoment på 830 Nm, kommer til at klare 0-100 km/t på under 5 sekunder.
Mustang Mach-E
Ford har udviklet tre nye køreprogrammer, der veksler mellem det rolige og afdæmpede til det dynamiske og sportslige. De tre programmer hedder Whisper, Engage og Unbridled.
“Uanset om du higer efter den højspændte oplevelse eller den rolige og lydløse køretur, giver Mustang Mach-E dig muligheden for begge dele med en helt unik køredynamik, der bevarer den umiskendelige fornemmelse af Mustang-frihed,” forklarer Ted Cannis, Fords globale produktdirektør for elektrificering.
Mustang Mach-E udstyres også med Brembos nye Flexira bremsekalibre, der kombinerer fordelene fra faste og flydende kaliber-teknologier. I Mach-E GT får man også adaptiv MagneRide stødedæmperteknologi.
Kabinen er et interessant teknologisk legeområde, hvor man har placeret en lille skærm i stedet for den klassiske instrumentering, og midterkonsollen er begavet med en 15.5" touchskærm. Der er også stemmestyring og integration med Apple CarPlay eller Android Auto.
Derudover gemmer Mustang Mach-E på en overraskelse lige under kølerhjelmen: Et frontplaceret opbevaringsrum med en volumen på 100 liter, som nemt kan rumme eksempelvis en kabinekuffert. Afløbet i bunden gør også rummet til et ideelt sted at opbevare vådt og beskidt sportsudstyr, vandrestøvler og lignende.
Ud over det frontplacerede opbevaringsrum kommer elbilen med et bagagerum bagtil med en volumen på 402 liter. Slår man bagsæderne ned, har Mustang Mach-E 1420 liters opbevaringsplads.
Ford er derudover både medstifter og partner i IONITY-konsortiet, der forventer at anlægge 400 lynladestationer fordelt over Europa inden udgangen af 2020. Disse særlige ladestationer tilbyder kraftigt reducerede opladningstider og er ideelle til langdistancerejser. Med lynopladning på 150 kW kan en Mustang Mach-E med udvidet batterirækkevidde og baghjulstræk oplade 93 km rækkevidde på blot 10 minutter. Mustang Mach-E med standard rækkevidde anslås at kunne lade op fra 10 til 80 procents batteri på ca. 38 minutter ved en lynladestation.
“Mustang Mach-E markerer en helt ny æra for Ford, og vi kunne ikke være mere spændt på at lancere den til vores kunder i Europa. Denne helt nye elbil er så meget mere end bare emissionsfri kørsel: Den tilbyder en helt ubesværet totaloplevelse,” udtaler Stuart Rowley.
Prisen for Ford Mustang Mach-E begynder fra 451.897* kroner med 75 kWh og baghjulstræk (prisen er beregnet ud fra 2021-afgift, altså 65 procent af registreringsafgiften).
Mustang Mach-E forventes lanceret i Danmark i december 2020, men kan bestilles fra sommeren 2020 med forventet levering i starten af 2021.