Connery

Ford Capri er tilbage: Nostalgisk navnestøv eller reel genfødsel?

Fords lækre lille Capri er blevet genfødt som en CUV-på el

Ford har gjort det igen. De har bragt et af deres legendariske modelnavne frem til en ny moderne elbil. Det gjorde de også for et par år siden med Mustang - det delte vandene en smule mellem fans af "gamle Mustang" og tilhængere af elbiler - om det samme er tilfældet for Capri er et godt spørgsmål. 

Caprien har altid haft en anelse mere sofistikeret look end Mustangen og den mindre sportsvogn er nu blevet oversat til en elektrisk SUV coupé. Mens nostalgien i navnet er håndgribelig, bringer den nye elektriske Ford Capri et spørgsmål op: Kan kombinationen af retro design og moderne teknologi imponere både gamle og nye bilentusiaster?

Ford Capris design trækker stærkt på sin fortid, forklarer Ford, med elementer som sportslige køreegenskaber og karakteristiske designdetaljer. Men er det nok til at fange opmærksomheden i dag?

ANNONCE
Ford Capri - Foto: Ford Motor Company - Ford Capri er tilbage: Nostalgisk navnestøv eller reel genfødsel? Ford Capri - Foto: Ford Motor Company

Caprien er baseret på samme platform som den nye elektriske Ford Explorer men er næsten 20 centimeter længere, og altså ikke en hel lille elbil. Mens man kan pege på små detaljer og nok sjusse sig frem til nogle Capri-inspirerede designelementer, ligner den altså mest af alt en Polestar 2 der er blevet smækket ovenpå en af VW's ID.4 platforme - og det er for platformens skyld heller ikke helt forkert, for Ford låner nemlig VWs MEB-platform til disse nye elbiler.

ANNONCE
Ford Capri - Foto: Ford Motor Company - Ford Capri er tilbage: Nostalgisk navnestøv eller reel genfødsel? Ford Capri - Foto: Ford Motor Company

Ny Capri = stor Capri

Med en rækkevidde på op til 627 km og en opladningstid fra 10-80% på blot 26 minutter (i firhjulstrukne versioner), lover Ford stor frihed. Set i lyset af netop de to konkurrenter jeg tidligere nævnte, ID.4 og Polestar 2, er der på rækkevidden en klar fordel i Caprien, og bagagerummet på 572 liter er også i den store klasse. Alt efter dine behov, er svaret forskelligt, men har du en familie der skal transporteres rundt tyder det på at Capri kan levere varen. 

Den nye Ford Capri er udstyret med en række avancerede funktioner som der nærmest ikke var tænkt på, da den seneste Capri rullede af samlebåndet i 1986.Den nye Capri kommer som standard med blandt andet 19" alufælge, justerbar 14,6" SYNC Move touchskærm, el-justerbart førersæde med lændemassage, opvarmede forsæder og rat, nøglefri adgang og start, samt intelligent adaptiv fartpilot.

ANNONCE
Ford Capri - Foto: Ford Motor Company - Ford Capri er tilbage: Nostalgisk navnestøv eller reel genfødsel? Ford Capri - Foto: Ford Motor Company
Ford Capri - Foto: Ford Motor Company - Ford Capri er tilbage: Nostalgisk navnestøv eller reel genfødsel? Ford Capri - Foto: Ford Motor Company

Ford Capri: Varianter og danske priser

Ford Capri fås i flere varianter og prisklasser, der passer til en række forskellige budgetter og temperatmenter. 

Basismodellen, Capri Select med 170 hk og baghjulstræk, har en rækkevidde på op til 389 km og starter ved 319.990 kr. 

For dem, der ønsker mere kraft og rækkevidde, er der Capri Select med 286 hk og en rækkevidde på op til 627 km til 359.900 kr. Topmodellen med firhjulstræk og 340 hk koster fra 379.990 kr. og tilbyder en rækkevidde på op til 592 km?.

Ford kommer også med en Premium-modelbakke som fås med enten 286 hk og en rækkevidde på 598 kilometer for 379.970 eller i den firehjulstrukne version med 340 hestekræfter og en rækkevidde på op til 560 km, der koster fra 399.990 kroner. 

Capri Premium-pakken tilføjer en række ekstraudstyr som bla. 20" alufælge, B&O lydsustem, kunstlædersæder, Matrix LED-forlygter og ambientbelysning. 

Ford har netop åbnet for bestilligerne af bilen, og forventer at kunne levere de første danske biler i omkring årsskiftet 2024/2025. 

ANNONCE
Del

Seneste nyt