Gaming

Folkene bag det frygtelige Gollum-spil forsøger sig med et horrorspil: The Occultist

Daedalic Entertainment forsøger at rejse sig fra fiaskoen med Gollum-spillet med et nyt, psykologisk horror-eventyr

Folkene bag det frygtelige Gollum-spil forsøger sig med et horrorspil: The Occultist
The Occultist - Daedelic Entertainment

Daedalic Entertainment har haft stor succes med deres humoristiske og kreative spil som Deponia, men de vil nok gerne glemme The Lord of the Rings: Gollum, der ikke helt levede op til forventningerne. Nu vender de tilbage med The Occultist, et førstepersons horror-spil, der tager spillerne med på en nervepirrende rejse ind i det okkulte og paranormale. Kan de rette op på deres tidligere fiaskoer og levere et rigtigt skræmmende spil?

Fra Gollum til Gys: En ny begyndelse?

Efter den modtagelse som The Lord of the Rings: Gollum fik – en blanding af tekniske problemer, dårlig historiefortælling og generelt manglende dybde – kan man undre sig, om Daedalic Entertainment er klar til at vende skuden med The Occultist.

Det nyeste spil, der er udviklet i samarbejde med DALOAR, markerer et klart genre-skift, da studiet bevæger sig fra en afskrækkende fantasy-verden til et psykologisk horror-eventyr, hvor spillerne træder ind i rollen som Alan Rebels, en paranormal efterforsker. Rejsen går til den mystiske ø Godstone, hvor Alan forsøger at afdække sandheden bag sin fars forsvinden – og han vil støde på de mørkeste kræfter, som det okkulte kan byde på.

Det okkulte kald – en dybdegående oplevelse

The Occultist adskiller sig fra de tidligere produktioner med sin dybe, psykologiske horror, der trækker på H.P. Lovecrafts okkulte univers og en konstant følelse af paranoia. Alan Rebels er udstyret med et mystisk pendul, som hjælper ham med at afsløre hemmeligheder og skjulte sandheder på øen. Men det, han finder, er langt mere skræmmende, end han kunne have forestillet sig.

Spillet byder på en blanding af gådeløsning, snigespil og overlevelsesgys, hvor spillerne skal holde hovedet koldt, mens de navigerer gennem hjemsøgte ruiner og møder på både menneskelige og overnaturlige fjender. Med et skarpt fokus på psykologisk horror vil spillere opleve både fysiske og sindssyge udfordringer i mødet med det ukendte.

Er dette Daedalic’s chance for en revanche?

Med The Occultist ser Daedalic Entertainment ud til at tage en modig risiko ved at skifte genre. Spillet er sat til at blive lanceret i 2026 på både PC og konsoller, og efter fiaskoen med Gollum håber mange, at de vil finde den rette formel for succes denne gang.

En ting er sikkert: The Occultist vil være et skridt i en helt anden retning, og hvis Daedalic kan levere en ordentlig horror-oplevelse, kan de måske få den rette opmærksomhed igen.