Motor

Ferraris første EV har falsk udstødningslyd – men den lyder som ægte vare

Fungerer det?

Ferraris første EV har falsk udstødningslyd – men den lyder som ægte vare
Foto: varryx_
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 13. januar 2025

En elektrisk Ferrari med en lydsignatur, der emulerer en brændstofmotor? Det er ikke længere science fiction, men virkelighed – og nu har vi fået en smagsprøve.

Ferrari har lovet, at deres kommende elbiler ikke vil være tavse som mange andre EV’er. CEO Benedetto Vigna har tidligere udtalt, at Ferrari vil udvikle unikke lydsignaturer, der kan bevare mærkets ikoniske lydmæssige identitet. En nylig spionvideo fra Instagram-brugeren Varryx_ giver os det første glimt – eller rettere lyt – til, hvordan det kan lyde, når Ferrari træder ind i elbilens æra.

Læs også: Honda præsenterer “0 Saloon” og “0 SUV” prototyper

Lydspor med et twist

Videoen viser en elektrisk testbil fra Ferrari, der triller forbi kameraet. Lyden? En overraskende rumlende brændstofmotor-lignende lyd, der angiveligt kommer bagfra på bilen. Ifølge kilden er bilens synlige udstødningsrør dog falske – så lyden bliver skabt kunstigt.

Selvom klippet er kort og ikke superhøjlydt, giver det et indblik i, hvordan Ferrari eksperimenterer med at levere en lydoplevelse, der matcher forventningerne til mærkets sportsvogns-DNA. Andre bilproducenter som Hyundai har allerede lanceret lignende features, hvor førere kan vælge forskellige lydprofiler, som ændrer bilens udvendige og indvendige “udstødningslyd”. Ferrari ser ud til at tage denne idé til det næste niveau.

En tidslinje for Ferraris elektriske fremtid

Ferrari har meddelt, at deres første fuldt elektriske model vil blive afsløret inden udgangen af 2025, sandsynligvis i fjerde kvartal. Salget forventes at begynde i 2026. Men de prototyper, vi ser i dag, giver kun et indledende indblik og afspejler ikke det endelige design. Hvad drivlinjen og præstationerne angår, holder Ferrari stadig kortene tæt til kroppen.

Det er også værd at bemærke, at denne udvikling repræsenterer et stort skridt for et mærke, der er bygget på de brølende V8- og V12-motorer. For Ferrari handler det dog om at skabe en elektrisk fremtid uden at give køb på den sjæl og intensitet, deres biler er kendt for.

Det store spørgsmål

Hvordan vil denne “lydsignatur” blive modtaget blandt Ferrari-fans? For nogle er motorlyden en lige så stor del af oplevelsen som bilens design og præstation. Så spørgsmålet er – vil en kunstig rumlen kunne tilfredsstille puristerne?

Ferrari er ikke de første til at eksperimentere med lyd i elbiler, men som altid forventes de at gøre det på deres helt egen måde. Hvis denne korte lydprøve er en indikator, kan vi være på vej mod en ny æra, hvor selv elektriske superbiler kan levere en symfoni, der giver kuldegysninger.

Så: Ville du tage rattet i en Ferrari, der brøler kunstigt?

Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Læs også: Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer

Læs også: Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer