Ferrari går et travlt år i møde. Efter at have sat salgsrekord i 2024 planlægger den italienske superbilproducent at lancere hele seks nye modeller i 2025. En af de mest opsigtsvækkende nyheder er Ferraris første elbil nogensinde, som vil blive afsløret den 9. oktober under Capital Markets Day i Maranello.
Læs også: Hemmelige UFO-undersøgelser: CIA’s jagt på rumvæsener
Hvad kan vi forvente?
Ferrari har endnu ikke afsløret, hvilke fem andre modeller der kommer i år, men der er flere kvalificerede bud. Produktionen af SF90 Stradale er netop stoppet, hvilket tyder på, at en afløser for den plug-in hybrid V8-superbil snart vil blive præsenteret. Det samme gælder for en opdateret version af 296 GTB, hvor det vil give mening at lancere både coupé- og cabrioletudgaver.
Derudover virker en ny variant af Purosangue sandsynlig. Den nuværende version drives af en V12-motor, men Ferraris SUV-platform er udviklet med elektrificering i tankerne. Det kan betyde, at en plug-in hybrid med en V8 er på vej for at imødekomme skærpede emissionskrav. Ferrari har dog slået fast, at de vil holde liv i deres legendariske V12-motor så længe som muligt.
Ikke kun supercars
Der spekuleres også i, om Ferrari vil lancere en ny model i deres eksklusive Icona Series. Den seneste, Daytona SP3, kom i 2022, og før det lancerede Ferrari Monza SP1/SP2 i 2018. Hvis en ny “SP4” skulle være på vej, er det stadig et velbevaret hemmeligt projekt.
Selvom Ferrari endnu ikke har en elbil på markedet, har deres hybridbiler vundet indpas. I 2024 stod elektrificerede modeller for 51 % af deres samlede leveringer, hvilket viser en tydelig udvikling mod mere elektrisk drivkraft. Den kommende elbil forventes dog ikke at være en hardcore superbil, da tidligere spionbilleder af en testbil afslørede en modificeret Maserati Levante-karrosseri. Det kan antyde, at Ferraris første elbil bliver en mere praktisk model – måske endda en crossover, der supplerer Purosangue.
Uanset hvad Ferrari har i støbeskeen, ser 2025 ud til at blive et historisk år for mærket, hvor både elektrificering og klassisk italiensk performance mødes i nye former.