Fallout: Bedst til værst i Bethesdas store postapokalyptiske spilunivers
I takt med spændingen omkring den kommende Fallout TV-serie på Prime Video, dykker vi ned i den legendariske gamingserie, der har fascineret spillere verden over siden dens debut i 1997.
Fallout-serien gennem tiden budt på en unik blanding af survival, strategi og vigtigst af alt; rollespil.
Nedenfor rangerer vi hvert af hovedspillene og deres spin-offs baseret på deres MetaCritic-score, fra det mest roste til de knapt så fantastiske..
1. Fallout 3 (Metacritic score: 91%)
Det kan nok ikke undre mange, at Fallout 3 er den udgivelse i spilserien, der har den bredeste anerkendelse blandt gamere. Spillet blev udgivet i 2008, hvor der var gået ikke mindre end 10 år siden udgivelsen af det forrige hovedspil i serien, Fallout 2.
Fallout 3 brød formen fra de gamle spil med en fuldt realiseret open-world i 3D, og det blev også den primære introduktion til franchisen for en ny generation af gamere.
Scenen i Fallout 3 blev sat i Capital Wasteland, en postapokalyptisk version af Washington D.C.
Fallout 3 havde en stærk hovedhistorie og et utal af mere og mindre fantastiske sidemissioner, der i vores optik kun tangeres af storytellingen fra Fallout: New Vegas.
Spillet introducerede det nu ikoniske V.A.T.S. (Vault-Tec Assisted Targeting System) der tilbød spillet en unik blanding af realtidskamp og turbaseret strategi, som gjorde kampe både taktiske, tilfredsstillende og meget mere grafiske..
Bethesda er efterhånden notoriske for at udgive spil, med en række underholdende og nogle gange meget forstyrrende bugs. Det har været tilfældet i alle Fallout-spil, men særligt siden 3’eren. En del af de værste er dog blevet løst løbende gennem flere patches, men gamere kan stadig være uheldige at falde i en bug, der kræver at man ruller sit spil tilbage til et tidligere save-punkt.
Spillet har fået nogen kritik for systemet med moralske valg. De var måske lidt for sort-hvide uden den nuance, der findes i nogle af de andre spil i serien, især "Fallout: New Vegas".
Til trods for sine udfordringer, er "Fallout 3" bredt anerkendt som et af de mest indflydelsesrige og elskede spil i Fallout-serien og RPG-genren generelt.
2. Fallout (Metacritic score: 86%)
Fallout blev udgivet i 1997 og introducerede spillere til en ødelagt verden formet af atomkrigens rædsler. Spillet satte en ny standard for rollespil med sin åbne verden, dybdegående plot og valg, der havde reelle konsekvenser for spillets udfald. Det originale spil, ligesom efterfølgeren var en helt anderledes grafisk sag, end hvad vi forbinder med Fallout i dag. Her tog man som spilleren del i historien gennem et top-down isometrisk udkigspunkt, som i dag måske mest forbindes med RTS-spil og city-builders.
Fallout var banebrydende med sin tilgang til valg i spillet, hvor spillernes beslutninger havde betydelige følger for historiens udvikling.
Spillets unikke æstetik og stemning, som er inspireret af 1950'ernes atomalder og science fiction, skabte en uforglemmelig verden og har sidenhen været toneangivende for hele det udvidede univers.
Fallout vil formentlig virke dateret for nutidige spillere med hensyn til grafik og brugerflade.
3. Fallout 2 (Metacritic score: 86%)
Fallout 2 kom på markedet et år efter det første spil og byggede videre på det solide fundament, som Fallout havde etableret. Spillet dykker dybere ned i den dystopiske verden, der blev introduceret i det første spil, og udvider både gameplayet og historien. Med en større verden og endnu mere spillerfrihed til at forme eventyret og karakterers skæbne.
Fallout 2 forfinede det originale spils mekanikker og tilbød en endnu bedre oplevelse med flere quests, karakterer og områder at udforske. Med en omfattende hovedhistorie og et væld af mindeværdige sidequests fortsatte Fallout 2 med at udforske de mørke og ofte humoristiske aspekter af Fallout-universet.
Spillet blev rost for sin non-lineære tilgang, der tillod spillere at træffe valg, som ikke alene påvirkede udfaldet af deres missioner, men også den bredere verden omkring dem.
Ligesom sit forgænger, kunne Fallout 2's kompleksitet og åbne verden være overvældende for nye spillere.
4. Fallout: New Vegas (Metacritic score: 84%)
Fallout: New Vegas markerer en særlig plads i seriens hjerte, primært på grund af sin ekstremt elskede historie og det skarpt forbedrede system til at håndtere komplekse moralske valg og konsekvenser. Spillet blev udviklet af Obsidian Entertainment, sideløbende med at Bethesda Softwarks arbejdede videre på nye projekter, og deres særegne fingeraftryk mærkes overalt i spillet, der udkom i 2010.
New Vegas udforsker Mojave-ørkenen, hvor man som “The Lone Wanderer” befinder sig i en konflikt mellem fraktioner, der alle kæmper for kontrol over New Vegas.
New Vegas tog valg og konsekvenser til et nyt niveau, hvor spillernes beslutninger ikke kun påvirkede den umiddelbare historie, men også havde langsigtede konsekvenser for Mojave-ørkenen. New Vegas’ unikke blanding af postapokalyptisk ødemark og Las Vegas' neonlys skabte en helt speciel og mindeværdig stemning.
Ligesom mange andre store spil, oplevede New Vegas en række tekniske problemer og bugs ved udgivelsen, som for nogle spillere forstyrrede oplevelsen.
Grafikken i New Vegas var en af de største kritikpunkter, for spillet var ikke mærkbart forandret i grafikken fra Fallout 3 fra 2008, og på det tidspunkt forventede gamere altså seriøse grafiske spring fra spil til spil, i en årrække.
Udfordringerne til trods står "Fallout: New Vegas" som et absolut højdepunkt i serien for mange fans.
5. Fallout 4 (Metacritic score: 84%)
Fallout 4 videreførte Bethesda Game Studios' tradition for at skabe dybdegående, indlevende verdener med sin lancering i 2015.
Fallout 4 flyttede igen til et nyt område af USA, i en postapokalyptisk version af Boston og dets omgivelser, kendt som Commonwealth.
Det seneste main line-spil udmærker sig med sin endnu mere detaljerige og omfattende verden, der opfordrer til timer af udforskning, med en episk overliggende historie, der dog ikke helt nåede de samme højder som i Fallout 3 og New Vegas.
.
Introduktionen af basebygning og omfattende tilpasning af udstyr gav spillerne nye måder at interagere med spillets verden på og efterlod et personligt præg på Commonwealth. Basebygningsfeaturen var på udgivelsestidspunktet en omdiskuteret feature, og set i bakspejlet har det været Bethesdas spæde skridt til at øve sig i funktioner til et kommende multiplayer-fallout, der måske ikke helt landede som de havde håbet på.
Ligesom tidligere udgivelser fra Bethesda, var "Fallout 4" også ramt af tekniske problemer og bugs ved lanceringen, hvilket forstyrrede oplevelsen for nogle (en del) spillere.
6. Fallout Tactics: Brotherhood of Steel (Metacritic score: 82%)
Fallout Tactics: Brotherhood of Steel, ofte blot kaldet "Fallout Tactics", repræsenterer en markant afvigelse fra hovedseriens fokus på åben verden og dybdegående rollespil.
Spillet der udkom i 2001 fokuserer på taktisk kamp og strategi, hvor spillere leder en gruppe af Brotherhood of Steel-soldater gennem en række missioner i postapokalyptisk Midwest.
Nogle fans af Fallout-serien var skuffede over spillets afvigelse fra de åbne verdener og story-aspekterne, som var kendetegnende for hovedtitlerne.
Selvom Fallout Tactics står som en outlier i Fallout-serien, er det anerkendt for sit bidrag til at udforske nye gameplaymekanikker inden for Fallout-universet. Dets benhårde RTS-spor gav fans en anden måde at opleve det postapokalyptiske landskab på, og for dem, der værdsætter taktiske udfordringer, tilbyder Fallout Tactics en unik og underholdende oplevelse.
7. Fallout Shelter (Metacritic score: 71%)
Fallout Shelter… Ah, hvor skal jeg starte. Det var bestemt et brud med det sædvanlige spor da Bethesda i 2015 udgav deres første Fallout mobilspil.
I Shelter påtager man sig rollen som en Vault Overseer, ansvarlig for at bygge og administrere sit eget Vault i postapokalypsen. Spillet bruger free-to-play mekanikker krydret solidt med ventemekanikker og mikrotransaktioner, som gennem tiden nåede at trække lidt for mange penge fra mit personlige visakort.
Dog kan man sige Fallout Shelter gjorde Fallout-universet tilgængeligt for et meget større publikum gennem det enkle gameloop, og det tiltrækkende grafiske appeal, der bruger designtrækkene fra Fallout-maskotten Vault Boy gennem hele spillets grafiske flade.
Mens spillet tilbyder en underholdende Fallout-oplevelse, mangler det naturligvis dybden og kompleksiteten af seriens hovedtitler.
8. Fallout: Brotherhood of Steel (Metacritic score: 64%)
Fallout: Brotherhood of Steel er en endnu en afvigelse fra Fallout-seriens traditionelle ARPG-elementer. Brotherhood of Steel kan alene ved titlen let forveksles med Fallout Tactics: Brotherhood of Steel, men det er to forskellige spil. Brotherhood of Steel udkom i 2004 til Xbox og PS2, og præsenterede sig som et co-op action-RPG dungeon Crawler, hvor man kontrollerer Brotherhood of Steel-fraktionen, i en søgen efter forsvundne soldater.
Spillet blev rost for sit soundtrack og den dystre atmosfære, der fangede essensen af Fallout-universet på trods af et skift i gameplay-stil.
Spillet modtog negativ kritik for sin præstation og blev kritiseret for ikke at leve op til de høje standarder sat af tidligere spil i serien.
Selvom Fallout: Brotherhood of Steel tilbød en unik vinkel på Fallout-universet, har det generelt været set som en af de mindre vellykkede titler i serien.
9. Fallout 76 (Metacritic score: 52%)
Fallout 76 er Bethesda Game Studios' første forsøg på at skabe en fuldt online multiplayer oplevelse inden for Fallout-serien.
Spillet udkom 2018 til høje forventninger og faldt ekstremt hårdt til jorden.
Fallout 76 led under en ret så problematisk lancering, plaget af tekniske problemer, bugs og manglende indhold, som naturligvis skabte frustration blandt gamere.
Ved lanceringen blev spillet, foruden de mange bugs, kritiseret for mangel på menneskelige NPC'er, som ellers har været en bærende del i Fallout-spil gennem tiden..
Bethesda har arbejdet hårdt for at forbedre spillet gennem løbende opdateringer, som har tilføjet nyt indhold, funktioner og forbedringer baseret på spillerfeedback. Jeg vendte aldrig selv tilbage til spillet igen, men ifølge den generelle konsensus, blev 76 endelig til et væsentligt bedre spil, da Bethesda introducerede Wastelanders-opdateringen, efter en lang række af andre funktionelle patches og opdateringer..