Fallout 4 [Anmeldelse]
Det mesterlige postapokalyptiske spil er tilbage!
Fallout 4 har nu været ude i godt to uger, og undertegnede har sænket utallige timer i det. Derfor har anmeldelsen også været længe undervejs, men sådan må det være. Spillet selv har været endnu længere undervejs. I fire år har Bethesda knoklet på spillet, der er en direkte opfølger til Fallout 3 og Fallout New Vegas.
Fallout 4 er alt hvad man kunne ønske og mere til. Universet er stort og tidsopslugende, og oftere end man kunne håbe, tager man sig selv i at udforske et eller andet interessant stop på vejen, og opgiver indeværende mission i flere timer.
Fallout er i sin natur et RPG-spil, og der er selvfølgelig en masse rollespilselementer. Det træder skarpt igennem både i questingen, den evige kamp om at indsamle ressourcer og administrere dem, og selvfølgelig et velvoksent skilltree. Og selv om alle elementerne lugter langt væk af klassiske rollespilstræk, er der alligevel en masse, der ikke er som det plejer.
Fallout 4 - Trailer
Det er begrænset hvor meget man kan udpensle af handlingen, uden at give spillets hovedobjektiv væk. Du finder dig selv i rollen som endnu en ”Vault-dweller”, der våger sig ud i et postapokalyptisk og fremmed miljø, befolket af både mennesker, muterede vilddyr, mutanter, ghouls og selvfølgelig de vilde Death Claws.
Den primære historie er i gang efter en stærk introduktion, hvor man får etableret sin karakters baggrund, efter at have defineret køn og udseende, i den stærke editor, der gør det muligt at skabe næsten ethvert kendt ansigt i verden – hvis man har tid og talent.
Historien er stærk og fængende, men inden længe står man med et væld af sidemissioner med mindst lige så spændende historier og objektiver. Interaktionen mellem spillets kunstige intelligens fungerer upåklageligt, og det gør det evigt underholdende at prøve forskellige samtalespor af.
Man behøver selvfølgelig ikke at gå alene gennem verden. Der er et væld af companions, og hvis ikke man er hundemenneske, kan man charme sig ind på forskellige mennesker man møder på sin vej, og med lidt overtalelse, få dem til at følge med rundt, som evige bodyguards/pakæsler.
Crafting-delen fylder en del i Fallout 4. Området har fået en massiv opgradering, og selvom mulighederne for at opgradere egne våben er blevet mange flere, er det blevet lettere og mere tilgivende at gå til. Med en enkelt undtagelse.
Alt det junk man i tidligere spil, kun samlede for at sælge for små caps, er nu blevet værdifulde. ALT i hele spillet er delt op i byggesten, der kan bruges til crafting. Det betyder at du kan samle en tallerken op, og bruge den til ting der kræver keramisk materiale, eller at du kan samle et kamera op og forvente at få både stål, printplader og glas ud af det. Det skaber en konstant kamp. En kamp med omdrejningspunkt om ressource-management. Hvad skal man samle op, og hvad skal man lade ligge? Med en begrænset slæbekapacitet, er det en kamp der foregår konstant.
Overfyldt? Hjem til huset og læs af, og så tilbage på sporet igen. Hov, var det en aluminiumsdåse? I need it!
Crafting er ikke begrænset til våben og udrustning. Der er bygget et helt communitymodul ovenpå, og det betyder at man i praksis kan bygge sin helt egen postapokalyptiske by, og sende allierede og nye venner derhen for at bo. Disse beboere kan så hjælpe dig med at udfylde forskellige poster – men langt de fleste af dem løber rundt og leger sims.
Det udvidede skilltree er let at arbejde med. Allerede fra første skridt, har du overblik over de forskellige færdigheder du vil kunne lære gennem spillet. De underliggende færdigheder er bestemt af spillerens SPECIAL (Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility og Luck) og spillerens level.
Forskellige niveauer lukker op for muligheden, for at bruge et tildelt skillpoint på en færdighed. 1 skillpoint per level, selvfølgelig.
Stemningen er dyster og mørk i store dele af spillet. Sådan må det være, for Fallout er den alternative verden der er tilbage, efter atombomberne sprang. Men det betyder ikke at der ikke er solstrejf fra tid til anden.
Som noget nyt i Fallout-serien har vi nemlig fået skiftende vejr, lagt til den i forvejen fine døgnrytme. Det betyder at man kan have grå regnvejrsdage, månebelyste nætter, solskinsdage og ikke mindst: Radiation Storms!
Der er sket en åbenlys forbedring på grafikken i forhold til forrige generations Fallout 3 og New Vegas. Fallout 4 bygger videre på motoren der blev brugt til det lækre Skyrim, men med færre bugs og mere glidende.
Der har løbet været klager over bugs og glitches i spillet, men jeg er ikke stødt på alverden. Der er dog en ganske famøs ko-på-taget glitch, som jeg også har oplevet, men ellers ikke noget nævneværdigt. Et stort og åbent spil som Fallout, vil selvfølgelig have bugs fra tid til anden, men dem der opstår er ikke spilødelæggende. Jeg har i det 50 timer i den verden endnu ikke haft problemer med fastfrysning under loading eller saving, og heller ingen problemer med at sidde fast i omgivelserne – og så er vi allerede over niveauet for tidligere Bethesda-udgivelser.
Dommen:
Fallout 4 er det bedste Fallout-spil til dato. Kunne du lide Fallout 3? Kunne du lide New Vegas? Du vil elske Fallout 4!
Hvis du aldrig har sat dine fødder i Bethesdas spilverden, skal du vide to ting inden du kaster dig over dem:
1. Læringskurven er stejl - det tager lidt tid at sætte sig selv ind i alle funktionerne, men spillet gør det ikke for dig, ingen tell-all tutorials, man prøver sig frem.
2. Hvis du går i gang, er al din fritid væk. Det hele.
Når det er sagt, er Fallout 4 bestemt et besøg værd. Det postapokalyptiske Boston venter kun på dig - og fordi det er et singleplayerspil, venter det også gerne til juleferien.
Fallout 4
Udvikler: Bethesda
Platforme: Playstation 4, Xbox One, PC/Steam