Efter flere års arbejde har teknikere fra 388th Fighter Wing ved Hill Air Force Base gennemført et restaureringsprojekt, der har givet nyt liv til et skadet F-35A Lightning II. Ved at kombinere dele fra to ødelagte fly har holdet formået at genskabe et operationelt jagerfly, der nu vender tilbage til aktiv tjeneste.
Læs også: Denne Hulk-variant er den stærkeste i hele Marvel-universet
Dette er første gang, at teknikere har samlet en operationel F-35A fra to forskellige skrog – en bedrift, der kan få stor betydning for fremtidige reparationer og skadeshåndtering i kampzoner.
Fra skrot til kampklar jet
Projektet, som lokalt blev kaldt “Franken-bird”, involverede et samarbejde mellem F-35 Joint Program Office, Ogden Air Logistics Complex, 388th Fighter Wing og Lockheed Martin.
De to flydele stammede fra et F-35A med næsehjulsfejl i 2020 og et andet, der blev beskadiget i en motorbrand i 2014.
For at samle de to skrog måtte teknikere udvikle specialværktøj og arbejdsplatforme. Dette blev udført ved Ogden Air Logistics Complex, inden flyet blev overført til 388th Fighter Wing i november 2023 for den sidste del af restaureringen.
Scott Taylor, chefingeniør fra Lockheed Martin, påpeger, at de teknikker og ressourcer, der blev udviklet under projektet, kan anvendes til fremtidige reparationer af skadede fly i felten.
Avanceret restaurering og teknisk innovation
Efter ankomsten til 4th Fighter Generation Squadron var flyet næsten blot en tom skal, ifølge Senior Airman Jaguar Arnold, som var ansvarlig for vedligeholdelsen. Holdet måtte udføre en række opgaver, der aldrig før var blevet håndteret på dette niveau.
Arbejdet omfattede geninstallation af landingsstel, genopbygning af cockpittet, installation af nye avioniksystemer og omhyggelig justering af flyets belægning for at bevare dets stealth-egenskaber.
Projektet krævede en omhyggelig balance mellem ressourcer, tid og vedligeholdelse af de øvrige operative fly. Ifølge 1st Lt. Ryan Bare var det en stor udfordring, men også en værdifuld læringsmulighed for enheden.
Erfaringerne fra projektet har givet vigtig feedback til F-35 Joint Program Office, som vil bruge disse oplysninger til at opdatere de tekniske manualer, der bruges af F-35-vedligeholdelsesteams over hele verden.
Store besparelser for luftvåbnet
Ud over den tekniske innovation har restaureringen også medført en betydelig økonomisk besparelse. Projektet kostede under seks millioner dollars, mens et nyt F-35A koster over 80 millioner.
Efter en vellykket testflyvning er flyet nu sendt til Lockheed Martins faciliteter i Texas for endelig certificering. Derefter vil det vende tilbage til Hill Air Force Base, hvor det bliver en del af 4th Fighter Squadron og vil blive anvendt i operative missioner.