Motor

EU’s elbilstrategi fejler – men én løsning kan redde os

Mens EU’s politikere jagter en elektrisk utopi, har Kina allerede sikret sig verdensherredømmet i batterier, elbiler og sjældne metaller.

EU’s elbilstrategi fejler – men én løsning kan redde os
Foto: Pixabay

Forestil dig, at du har brugt årtier på at udvikle verdens mest avancerede forbrændingsmotorer – og så beslutter nogen, at det hele skal smides ud til fordel for elbiler.

Velkommen til Europa anno 2025. En bilindustri, der er så presset, at den overvejer at sælge kebab på ladestanderne for at overleve.

For mens EU’s politikere jagter en elektrisk utopi, har Kina allerede sikret sig verdensherredømmet i batterier, elbiler og sjældne metaller.

Europæiske bilproducenter? De står tilbage som en flok stressede gymnasieelever, der forsøger at bestå eksamen i et fag, de aldrig har haft.

EU’s gameplan: Kør lige ud, drej skarpt til venstre og styrt i grøften

Lad os spole lidt tilbage. Europa har været en global supermagt i forbrændingsmotorer.

Tysk præcision, fransk arrogance og italiensk… temperament har i årtier skabt verdens bedste benzin- og dieselbiler.

Men så kom elbilerne. Og i stedet for at tage en strategisk pause, kløede EU-politikerne sig i håret, mumlede noget om klima og besluttede, at elbiler skulle være den eneste løsning.

Lidt som at sige: “Vi dropper al madlavning, og fra nu af spiser vi kun smoothies.”

Europa taber (og har ingen plan B)

Mens europæiske bilfabrikker lukker, og bilkøbere river sig i håret over priserne på elbiler, står Kina med en cigaret i munden og griner.

De har fuldstændig taget føringen på elbilsmarkedet. De ejer batteriproduktionen og har opbygget en industri, der kan levere billige elbiler på samlebånd.

Lige nu ser det sådan her ud:

Kina: Har billige elbiler, billige batterier og en gigantisk industri, der arbejder i døgndrift.
Europa: Har gæld, arbejdsløshed og håber, at Tesla ikke køber VW’s hovedkvarter og laver det om til en megacharger.

Så hvordan stopper vi kineserne? Hvordan bevarer vi en europæisk bilindustri, der ikke bliver en forvokset hobbyklub?

Syntetisk brændstof: Europas sidste håb?

Midt i al elbilkaosset er der én løsning, som kan redde europæisk bilindustri: Syntetiske brændstoffer (e-fuels).

Disse brændstoffer kan produceres med vedvarende energi og bruges i eksisterende biler. Ingen behov for at bygge nye fabrikker, ingen behov for at smide millioner af benzinbiler ud.

Fordele ved syntetisk brændstof:
✔️ Kan bruges i eksisterende motorer
✔️ Udnytter Europas styrker i forbrændingsmotorer
✔️ Ingen afhængighed af kinesiske batterier
✔️ Bevarer arbejdspladser i bilindustrien
✔️ Ingen kæmpe investeringer i ladestandere

Men selvfølgelig har EU allerede gjort det kompliceret. De har sat så skøre krav til e-fuels, at det er tættere på magi end realisme.

“E-fuels skal være 100% CO2-neutrale fra vugge til grav og brygget af enhjørningetårer.”

Så hvad gør vi nu?

Hvis Europa vil bevare sin bilindustri, skal vi stoppe med at kopiere Kina og i stedet spille på vores egne styrker. Forbrændingsmotorer på syntetisk brændstof er stadig vores bedste våben.

Ellers ender vi med et Europa, hvor alle kører rundt i BYD, mens Volkswagen sælger elektriske rulleskøjter.