Motor

Er Dacia Duster rent faktisk blevet en pæn bil? Her er den nyeste version

Den nye generation af Dacia Duster er landet – med opdateret design, bedre komfort og ny teknologi.

Er Dacia Duster rent faktisk blevet en pæn bil? Her er den nyeste version
Dacia Duster

I en verden, hvor SUV-segmentet konstant skærper konkurrencen, har Dacia længe haft en lidt speciel plads. Den har aldrig været den smukkeste i klassen, men den har leveret gedigen værdi for pengene. Men nu, med den nyeste generation af Dacia Duster, er det tid til at stille det store spørgsmål: Er den nye Duster rent faktisk blevet en pæn bil?

Nyt design – stadig Duster, men med kant

Siden den første Duster ramte vejene i 2010, har den været synonym med robusthed og lavpris-offroad. Men denne gang har Dacia virkelig taget et stort skridt fremad – både æstetisk og teknologisk. Den nye Duster står nu på Renaults CMF-B platform, hvilket giver den et langt mere moderne og strømlinet look. De markante Y-formede LED-lygter og det kraftigere frontdesign giver den en mere selvsikker udstråling, mens de brede skærmkanter og det skarpere design skaber en fornemmelse af en SUV, der mener det alvorligt.

Sammenlignet med den tidligere model, er den blevet en smule bredere og lavere, hvilket giver den en mere sportslig profil. Det robuste look er bevaret, men detaljerne er blevet finpudset. Der er ingen tvivl om, at Dacia har forsøgt at gøre Duster mere tiltalende for dem, der vil have en SUV, der ser lige så moderne ud som konkurrenterne fra Hyundai og Volkswagen.

Kabinen: Fra discount til komfort?

Den store forvandling finder dog sted indvendigt. Hvor tidligere generationer af Duster har haft en lidt spartansk og billig kabine, har Dacia virkelig oppet sig denne gang. En ny 10,1-tommers touchskærm dominerer instrumentbrættet, og den trådløse Apple CarPlay/Android Auto-funktion er en klar forbedring for tech-entusiasterne.

Sæderne kan nu fås med vaskbart mikrofiberbetræk – en lækker detalje, hvis bilen skal bruges til både bykørsel og mudrede eventyr. Og her er en sjov detalje: Beskyttelsespladerne foran og bagi er lavet af indfarvede, genanvendte materialer, hvilket betyder, at du ikke behøver at bekymre dig om ridser og skrammer i lakken. Der er også sagt farvel til kromdetaljer og læder, hvilket giver en mere bæredygtig og praktisk biloplevelse.

Pladsen er forbedret, med 30 mm mere benplads både foran og bagi, mens bagagerummet nu sluger hele 517 liter – 15 % mere end forgængeren.

Køreegenskaber og teknologi – Er Duster stadig en arbejdshest?

Dacia har gjort meget ud af at forbedre køreoplevelsen. Den nye CMF-B platform betyder, at bilen har fået 21 % mindre body roll, hvilket gør den mere stabil i sving. Støjniveauet er desuden reduceret med 2 dB, hvilket gør køreturen mere komfortabel – især på motorvejen.

Den dårlige nyhed? Hvis du havde håbet på en 4×4-version eller en dieselmotor, må du kigge andre steder. Duster kommer udelukkende med en Hybrid 140 hk motor, der kombinerer en 1.6-liters benzinmotor med en elektrisk drivlinje. Det betyder, at den kører op til 20 km/l (WLTP) med et CO2-udslip på 113 gram pr. km. En fin brændstoføkonomi, men for offroad-entusiaster kan det være en skuffelse.

På sikkerhedsfronten er der sket et kvantespring. Tidligere har Dacia haltet lidt bagefter, men nu får du automatisk nødbremse, vognbaneassistent, skiltgenkendelse og cruise control som standard. Det bringer Duster op i en klasse, hvor den kan konkurrere med biler, der er langt dyrere.

Pris – Stadig en budgetvenlig SUV?

Den nye Duster starter ved 309.990 kr. for Expression-modellen, der bl.a. inkluderer 17-tommer alufælge, aircondition og bakkamera. Hvis du vil have den mere offroad-venlige Extreme-version med vaskbart interiør, modular roofbars og klimaanlæg, koster den 319.990 kr.. Stadig en god pris for en moderne SUV, men markant dyrere end tidligere Duster-modeller.