End of Watch [Anmeldelse]

Jake Gyllenhaal har hovedrollen i dette ultra realistike drama om livet som betjent i South Central.

Nordisk Film - End of Watch [Anmeldelse] Nordisk Film
Brian Taylor (Jake Gyllenhaal) og Mike Zavala (Michael Peña) er to dygtige, unge betjente, der patruljere rundt i den hårdkogte del af Los Angeles kaldet South Central. Det er her, at alle de værste bander opholder sig, og Brian og Mike må næsten dagligt sætte deres liv på spil, for at opretholde lov og orden i en bydel, hvor kriminalitet og kaos hersker. End of Watch er filmet i ”found footage”-stilen, hvor Gyllenhaals karakter selv filmer store dele af filmens hændelser med sit lille HD Camcorder camera. Det giver et ultra realistisk udtryk og gør filmen virkelig intens. I takt med filmens realistiske tone har jeres kære filmredaktør derfor valgt, at tage turen tværs over Atlanten til Guds eget land, for at drage ind i hjertet af South Central og skrive anmeldelsen på bagsædet af en patrulje vogn, mens de virkelige hændelser skildret i filmen, udspiller sig lige udenfor vinduet.
Ud over at være makkere er de to fyre også bedste venner, og det er ikke småting, der bliver vendt og drejet, når de er på vagt og patruljerer rundt i L.A.’s gader. Mike er gift og hans kone Gabby (Natalie Martinez) venter sig, mens Brian er ungkarl og lever det søde liv. Men en dag møder Brian en pige ved navn Janet (Anna Kendrick), der vender op og ned på hans verden. Han forelsker sig og de to flytter hurtigt sammen og gifter sig. Det ændrer Brians syn på sin karriere, for pludselig har han noget at miste. Ikke desto mindre er der et job, der skal passes, og under en rutineundersøgelse finder Brian og Mike et stort parti kokain, hvilket leder dem på sporet af en af South Centrals mest berygtede bander. Det skaber jubel hjemme på stationen og de to betjente hyldes som helte. Men alting har sin pris og de to betjentes liv er nu for alvor i faree, for South Centrals bander, og ikke mindst de mexicanske narkobaroner, deler ikke samme glæde ved, at Brian og Mike roder ved deres lukrative forretning.
Filmen er fuldkommen strippet for alt, hvad der hedder klichéer og sentimentalitet. Her er det den rå og, i bogstaveligste forstand, usminkede virkelighed, der portrætteres. Derfor virker End of Watch også som et frisk pust og bliver til tider virkelig gribende og nærmest dokumentarisk, hvilket gør, at man er fuldkommen draget ind i filmens handling og de to hovedpersoners liv. Måske er det fordi jeg selv har to familiemedlemmer i USA, der arbejder som betjente og dagligt er udsat for det samme som Brian og Mike er i filmen, men for mig var End of Watch en virkelig intens oplevelse, der både bevægede og rystede mig dybt. Samtidig er det den mest realistiske politifilm jeg har set til dato, med to fremragende præstationer af Gyllenhaal og Peña, og den er efter min mening en værdig kandidat ved næste års glamourøse Oscar uddeling, der ironisk nok finder sted blot 20 min fra South Central.
Vi har netop fået et opkald til en code 901; ”Shooting in progress” og i radioen kan jeg høre, at der er en anden patruljevogn på jagt efter to mistænkte. Jeg er blevet bedt om at blive i bilen, når vi når frem, men er for en sikkerheds skyld, blevet udstyret med en skudsikker vest. Det her kunne godt blive intenst… Hvis denne anmeldelse har nået Connery.dk’s forside, betyder det at jeg har overlevet, hvis ikke så døde jeg i det mindste i tjenesten… Connery.dk 4 life!

Eftertekst: Okay..... I virkeligheden sidder jeg på bagsædet af min søsters bil, på en parkeringsplads ca. en times tid fra South Central. Jeg blev kraftigt frarådet at nærme mig South Central, så jeg må nøjes med at lege "Cops and robbers" istedet. Men én ting er sikkert; Det er edermame den mest intense parkeringsplads jeg nogensinde har holdt på!!!!
Drengerøvsfaktor: 85%

Original titel: End of Watch
USA, 2012