Ingen havde forventet, at den nye Corvette ZR1 ville være billig, men med fuld udrustning krydser prisen næsten 1,65 millioner kroner. For de penge får man dog en af de mest kraftfulde Corvetter nogensinde, der kan tage kampen op mod superbiler langt over dens prisklasse.
Læs også: Kendrick Lamar skaber musikalsk historie med tre albums i Billboard 200 top 10
Hvad koster en standard ZR1
Prisen for en standard ZR1 Coupe starter ved 1,2 millioner kroner, mens den mere eksklusive hardtop cabriolet-version starter ved 1,27 millioner kroner. Men det er før, du begynder at dykke ned i Chevrolets omfattende katalog af ekstrafunktioner.
For dem, der vil have topmodellen 3LZ, som inkluderer opgraderede sæder, eksklusivt interiør og en 12-tommer digital instrumentering, starter prisen ved 1,28 millioner kroner for coupe-versionen og 1,35 millioner kroner for cabrioleten.
Ekstraudstyret gør forskellen
Det er først, når du begynder at tilføje de mange ekstraudstyrsmuligheder, at prisen virkelig eksploderer. Her er nogle af de dyreste tilvalg:
Carbon fiber fælge – 105.000 kroner
Carbon Fiber Aero-pakke (høj bagvinge, frontsplitter og luftstyringselementer) – 64.000 kroner
Carbon fiber interiør – 38.000 kroner
Front lift-system (hjælper med stejle indkørsler) – 20.000 kroner
ZTK Track Performance-pakke (Michelin Cup 2R-dæk, speciel affjedring) – 11.000 kroner
Hvis du virkelig vil have en unik ZR1, kan du også tilføje personlige detaljer som racingstriber, eksklusive farver, specielle bremsekalibre og badging. Chevrolet tilbyder endda levering på Corvette-museet i Kentucky for 11.000 kroner.
Hvor lander prisen så?
Hvis du vælger en ZR1 3LZ Cabriolet med alt tilbehør, ender du på 1,64 millioner kroner. Coupe-versionen med samme udstyr lander på 1,6 millioner kroner.
Er det pengene værd?
Til sammenligning koster en Porsche 911 GT3 RS fra 1,55 millioner kroner, mens en Ford Mustang GTD starter omkring 2,25 millioner kroner. Lamborghini Revuelto? 4,25 millioner kroner – i en helt anden liga.
Men Corvette ZR1 overgår mange af dem på ydeevne. Med en twin-turbo 5,5-liters V8, der leverer 1.064 hk og 828 Nm, rammer den 0-100 km/t på 2,3 sekunder og har en topfart på 375 km/t. Bilen har endda sat banerekorder på Road America og Virginia International Raceway.
Så ja, 1,64 millioner kroner er mange penge, men for den ydelse er det stadig et røverkøb sammenlignet med konkurrenterne.