Verden
Elon Musk får verbale tæsk af Trumps topmand: “Bare en bilsamler”
Ifølge Navarro er Musk ikke andet end en “bilsamler”, der lever af reservedele fra Japan, Kina og Taiwan.
Mens Tesla-aktien dykker, og markedet gynger under fødderne på Musk, langer Trumps rådgiver ud, og kalder ham ikke andet end en samlebåndsmand med hang til billige reservedele fra Asien.
Velkommen til endnu et kapitel i MAGA vs. Tech Bro-showet.
Musk: Giv os frihandel, tak
Elon Musk dukkede for nylig op, naturligvis via videolink. til en konference arrangeret af det italienske regeringsparti Lega.
Her sagde han, at han håber på en “nul-told-aftale” mellem USA og Europa, der i praksis ville skabe en frihandelszone.
Men den idé faldt ikke i god jord hos Peter Navarro, Trumps topøkonom og hovedarkitekten bag regeringens toldpolitik.
Ifølge Navarro er Musk ikke andet end en “bilassembler”, der lever af reservedele fra Japan, Kina og Taiwan.
Han udtalte, at “når det handler om told og handel, så forstår alle i Det Hvide Hus og det amerikanske folk, at Elon er en bilfyr. Men han er ikke bilproducent. Han er en samler.”
Navarro understregede, at Musk “bare vil have billige udenlandske dele”, og at Tesla ikke ville være meget uden de internationale forsyningskæder, som Trump-administrationen netop forsøger at udfordre.
Læs også:
USA-first eller bare surt show
Samtidig har Trump annonceret nye toldsatser mod næsten 60 lande, også EU hvor planerne går på en generel told på 20 %.
Ifølge Navarro handler det om at reindustrialisere Amerika.
Han sagde: “Vi vil have dækkene lavet i Akron, gearkassen i Indianapolis, motorerne i Flint og Saginaw, og bilerne samlet her i USA.”
Musk har tidligere svaret igen ved at gøre grin med Navarros økonomi-ph.d. fra Harvard, og sagde, at den “var en ulempe, ikke en fordel.”
Men ifølge Navarro har de to ikke talt sammen siden.
Imens er Teslas salgsresultater styrtdykket det seneste kvartal, og aktien handlede mandag til cirka 1.600 kroner, næsten halvdelen af sidste års top.
Det sker midt i negative reaktioner på Musks engagement i projektet “Department for Government Efficiency”, og samtidig er S&P 500-indekset faldet over 20 % fra sit højeste niveau.
Læs også: