Gear
Elgiganten politianmeldt – det var for godt til at være sandt
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt både Elgiganten og Santander Consumer Bank.
Drømmen om en spritny MacBook eller Iphone finansieret med et lån helt uden omkostninger lyder jo for godt til at være sandt. Og surprise, det var det også.
Elgiganten og Santander Consumer Bank har kørt en annoncekampagne med budskabet om, at du kunne finansiere dine køb ved Elgiganten uden ekstra omkostninger. Men den holder ikke i retten – bogstaveligt talt.
Forbrugerombudsmanden har nemlig valgt at politianmelde både Elgiganten og Santander Consumer Bank for vildledende markedsføring.
Det skriver Berlingske
Alt andet end gratis
Ifølge Forbrugerombudsmanden var lånet alt andet end omkostningsfrit, og forbrugerne endte alligevel med at betale både etableringsomkostninger og faste månedlige gebyrer.
Forbrugerombudsmanden understreger, at når en virksomhed reklamerer med et omkostningsfrit lån, så må der ikke være skjulte gebyrer eller renter.
Derudover har virksomheder pligt til at være knivskarpe i deres oplysninger om lånevilkår, så ingen forbrugere føler sig snydt.
Sagen begyndte at rulle allerede tilbage i december 2022, hvor tre forbrugere klagede over reklamerne. Det har nu resulteret i en politianmeldelse af både Elgiganten og Santander Consumer Bank.
LÆS OGSÅ: TikTok overvejer salgsoption til Elon Musk i lyset af mulig amerikansk forbud
Peger på hinanden
Når skandalen rammer, handler det om damage control – og her er ingen af parterne helt enige om, hvem der har skylden.
Kommunikationschefen i Santander Consumer Bank Norden, Eskild Pedersen, forsøger at vaske hænder og påpeger, at annoncerne blev indrykket af Elgiganten uden bankens forhåndsgodkendelse.
Men Elgiganten har deres egen forklaring. Ifølge virksomheden var lånet faktisk reelt omkostningsfrit – men kun i deres fysiske varehuse.
Problemet er dog, at den lille detalje var ikke altid nævnt i Facebook-opslagene, hvilket førte til forvirring blandt forbrugerne.
Therese Skov, PR- og kommunikationsansvarlig i Elgiganten, udtaler: ”Vi tager med os, at vi skal være endnu tydeligere i selve kampagneopslagene om, hvor tilbuddet gælder.”