Connery

El-offroader med drone-lygter: Audi AI:TRAIL quattro

Se Audis futuristiske konceptbil

Audi medbringer en ny elektrisk konceptbil til IAA 2019 - Den automatiserede AI:TRAIL quattro er måske den mest spacy ting, vi længe har set fra bilmærket med de fire ringe. 

AI:TRAIL quattro er en konceptualisering af, hvordan man kan skabe en elektrisk off-roader med automatiseret kørsel. 

"Trail" henviser til at udforske naturen. I bilen er der derfor slet ingen stor skærm til streaming af serier eller videokonferencer - i stedet åbner store glasflader udsynet ud til omgivelserne. Audis designchef Marc Lichte beskriver konceptet på følgende måde: ”Med AI:TRAIL viser vi et offroadkoncept med emissionsfri elektrisk drivlinje for en helt ny køreoplevelse uden for de asfalterede veje. Derfor har vi konsekvent skabt en monolitisk grundform med maksimalt glasareal for at danne en intensiv forbindelse til omgivelserne. Et koncept til bæredygtig mobilitet on demand."

ANNONCE
El-offroader med drone-lygter: Audi AI:TRAIL quattro

Konceptbilen er et ret anderledes take på udformningen af en offroad-bil. Med en længde på 4.15 meter og bredde på 2.15 meter, er bilen større, end den umiddelbart syner - den er også udstyret med kæmpe 22" fælge, og har en frihøjde på 34 centimeter, der gør det muligt for bilen at køre igennem halvmeter-dybe vandmængder. 

Konstruktionen er en blanding af hightech-stål, aluminium og kulfiber, og det giver den en forholdsvis moderat vægt - for en elbil med batterier - på 1750 kilo. 

Cockpittet der er kraftigt inspireret af en helikopter, har et enormt udsyn, og de to skålsæder på forreste række er udstyret med firepunktsseler. 

På bagerste række er sæderne udført som hængekøjer: 

"Stofbaner, som er spændt stramt ud i en transportabel rørramme, skaber komfortable sædehynder og ryglæn, og selv sidestøtten er sikret med ryglænet, der trækkes om på siderne. Disse sæder indbyder desuden endnu mere til afslapning, for de kan tages ud af AI:TRAIL og anvendes som mobile udendørsmøbler."

ANNONCE
El-offroader med drone-lygter: Audi AI:TRAIL quattro

De normale lygter er udskiftet med droner

På lysfronten bliver det ekstra koncept-agtigt. I stedet for konventionelt lys, har Audi udstyret konceptbilen med fem rotorløse, trekantede droner, med integrerede Matrix-LED-lys - disse droner er i stand til at lande på enten en tagbøjle eller bilens tag, hvor de kan kobles op til trådløse ladelementer. (!)

Level 4 automatiseret kørsel

Audi AI:TRAIL er konstrueret til automatiseret kørsel på vejen op til level 4, der er næsthøjeste trin på en internationalt standardiseret skala for den tiltagende automatisering.

Systemer fra denne kategori har ikke længere brug for hjælp fra føreren, men er dog begrænsede til et bestemt funktionsområde - fx motorvej - eller til et særligt areal i storbymiljøer udstyret med den egnede infrastruktur. Her kan føreren overdrage den komplette kørselsopgave til systemet, og føreren skal først overtage igen, når bilen forlader det område, der er defineret til fuldautomatisk kørsel. Derfor er Audi AI:TRAIL udstyret med rat og pedaler.

En elmotor til hvert hjul

Konceptet bag Audi AI:TRAIL adskiller sig markant fra konventionelle biler. For under udviklingen af denne bil handlede det ikke om at mobilisere imponerende hurtige accelerationer eller motorvejsfokuserede tophastigheder.

Derimod var der i forbindelse med AI:TRAIL med det forventede anvendelsesområde uden ladeinfrastruktur primært fokus på rækkevidden. Det erklærede mål med litium-ion-batteriet (i henhold til WLTP) er 400-500 km på vejen eller under lette offroadforhold. I terrænet, hvor det næsten konstant forøgede hjulspind alene medfører et højere forbrug, betyder det en begrænsning til stadigvæk imponerende 250 km. For at opnå disse målsætninger er tophastigheden på vejen begrænset til 130 km/t.

Audi AI:TRAIL er udstyret med fire elmotorer, som hver især driver et hjul, og offroaderen er dermed selvfølgelig en ægte quattro. Systemydelsen ligger på maks. 435 hk, og det maksimale drejningsmoment er op til 1.000 Nm. Som regel vil kun en brøkdel deraf bliver mobiliseret, og ofte vil det være tilstrækkeligt med driften fra kun én aksel.

Konceptbilen Audi AI:TRAIL blev afsløret i levende live på IAA 2019 i Frankfurt

ANNONCE
Del

Seneste nyt