Dumbo [Anmeldelse]

Tim Burton har genlavet Disney’s Dumbo.

Dumbo - Trailer
Walt Disney Studios Motion Pictures - Dumbo [Anmeldelse] Walt Disney Studios Motion Pictures

The Elephant in the Room

Det omrejsende cirkus Medici har set bedre tider. Ejeren Max (Danny DeVito) har været nødsaget til at sælge flere af cirkussets dyr, og enkelte artister er sågar afgået ved døden, her i blandt Holt Farriers (Colin Farrell) kone Annie, der døde mens Holt var i Europa som soldat under 1. Verdenskrig. Holt har også mistet sin venstre arm under krigen og er nu hjemvendt for at passe på deres to efterladte børn Milly (Nico Parker) og Finley (Finley Hobbins). Cirkussets eneste håb for overlevelse er elefanten Jumbos unge, som hun ventes at føde når som helst, men da ungen kommer til verden er den langt fra, hvad Medici havde forestillet sig.

Big Ears

Den har nemlig kæmpemæssige øre, som den træder på når den går og derfor får kælenavnet Dumbo. Max Medici tvinges til at sælge Jumbo, for at rette op på tabt fortjeneste og Holt sættes nu til at passe på Dumbo, der med tiden skal vise sig at blive en fjer i hatten for det skrantende cirkus, for Dumbo har nemlig et helt særligt talent.

The Florida Project

Dumbo er dels et remake af Disney’s tegnefilm af samme navn fra 1941 og nyfortolkning af en billedbog fra 1939 skrevet af Helen Aberson og Harold Pearl. I Dumbo 2019 kan dyrene ikke tale og historien fokuserer mere på menneskerne, blandt andet den onde forretningsmand V. A. Vandevere (Michael Keaton), der har sin egen forlystelsespark. Walt Disney, anyone…?

White Mans Burton

Filmen konkluderer instruktøren Tim Burton’s uofficielle cirkustrilogi (Batman Returns, Big Fish), men bortset fra det, er der ikke meget af Burtons got(h)iske signatur stil at komme efter. Filmen kunne være instrueret af hvem som helst, og det er trist at en af 90’ernes mest originale, amerikanske filmskabere er blevet en ”for hire”-instruktør uden nogen form for personlighed i sine projekter.

Join the Circus

Når det så er sagt, er Dumbo en ganske fornøjelig film. Den er tilpas eventyrlig til, at børn vil synes om den og tilpas dyster til at de voksne også vil finde den interessant. Jeg kan ikke mindes 1941-udgaven og kan derfor ikke sammenligne de to film, men blot konkluderer at Dumbo 2019 er en fremragende familiefilm, der fik mig til at tro på at en lille nuttet elefant kan flyve.

Drengerøvsfaktor: 14-18%

Original titel: Dumbo

Land: USA, 2019