Det er blevet nemmere end nogensinde at stifte og starte sit eget firma, og for mange unge er ”iværksætteri” et regulært fag på skoleskemaet. De fleste unge iværksættere er drevet af en lyst og en ukuelig tro på projektet, og det er jo aldeles prisværdigt. Det er bare også vigtigt, at man husker de lavpraktiske ting i forbindelse med det at være selvstændig. Specielt når det gælder økonomi.
Et lønsystem kan spare dig for meget
Hvis du kun er dig selv i firmaet, kan det måske virke lidt omsonst med et lønsystem, men et lønsystem kan faktisk hjælpe dig med at holde styr på udgifterne og din personlige skat. Mange iværksættere vælger at administrere deres løn selv, hvilket er helt fint, hvis man ved hvad man har med at gøre. Ved man ikke det, kan man risikere at løbe ind i likviditetsproblemer eller få et gevaldigt skattesmæk, fordi man har glemt at svare skat af sin indtjening jf. gældende regler.
Derfor er det – eller kan det i hvert fald være – en god ide at kanalisere sin indtjening i firmaet ind på en decideret firmakonto, og så udbetale løn til sig selv. På den måde er du sikker på, at du ikke får fingrene i klemme. Der er findes en masse gode online lønsystemer, der kan hjælpe dig med at bevare det økonomiske overblik.
Yderligere er det værd at tænke på, at hvis du ønsker at vækste med din virksomhed og ansætte folk, så skal de jo også have løn – og så er det en fordel at du allerede er bekendt med et godt lønsystem, så du ikke (som det første) er nødt til at rekvirere dig en lønadministrator.
Lav et budget og følg det
Det er (desværre) de færreste iværksættere, der tjener mange penge lige fra starten af deres tid som selvstændig. Derfor er det ret vigtigt at have styr på sine udgifter, så man til enhver tid ved, hvad man har at gøre godt med, og hvor meget man skal have for at kunne klare sig.
Sørg for at få lagt et budget – både for dig selv og for din virksomhed – så du hele tiden har fingeren på pulsen i forhold til, om du er på rette køl, eller om der skal foretages justeringer.
Budgetlægning er en svær disciplin, og der er mange virksomheder, der kæmper med det år efter år. Du kan derfor med fordel søge hjælp, hvis ikke du føler dig 100% sikker på hvordan og hvorledes.
Revisor
Få lavet en aftale med en revisor, så du er sikker på ikke at snyde dig selv eller – utilsigtet – at snyde staten. En revisor kan hjælpe dig med minutiøst at få gennemgået dine regnskaber og trukket de ting fra, der skal (kan) trækkes fra. Revisorer kan spare dig for rigtig mange penge, og er uden tvivl en udgift, der er givet godt ud fra din side.
Dels fordi en god revisor hurtigt kan hjælpe dig med et overblik over, hvad du kan trække fra i skat osv., men også fordi din revisor kan godkende dine regnskaber, hvilket vil sige, at skattestyrelsen næppe vil kunne sætte en finger på dine posteringer – og det er en befrielse, ikke at skulle bekymre sig om dem.