Django Unchained [Anmeldelse]

Filmen Tarantino blev født til at lave!

Walt Disney Studios/Sony Pictures - Django Unchained [Anmeldelse] Walt Disney Studios/Sony Pictures
Quentin Tarantino har længe danset rundt om den varme western grød. Allerede i Kill Bill filmene kunne man ane, at Tarantino havde hentet inspiration fra de gamle spaghettiwesterns og igen i Inglourious Basterds, var der små referencer til undergenren. Han har sågar spillet med i en forfærdelig japansk Sukiyaki Western Django. Men nu har QT så endeligt taget springet og lavet sin egen fuldblods western, selvfølgelig i bedste Tarantino stil, med alt hvad der dertil hører.

Django Unchained er, ligesom Inglourious Basterds inspireret af en gammel klassiker, nemlig Django fra 1966, der havde den karismatiske blåøjet italiener Franco Nero i hovedrollen. Selv om TQ ikke er nogen Sergio Leone, så er Django Unchained stadig en fremragende western eller rettere Southern, som han selv kalder den.
I Tarantinos univers er den blåøjede, hvide mand skiftet ud med en sort slave ved navn Django (D’et er stumt) spillet af Jamie Foxx. Under en fangetransport et sted i Texas, møder han den tyske dusørjæger Dr. King Schultz (Christoph Waltz), der befrier ham, til gengæld for Djangos hjælp. Dr. Schultz er nemlig på jagt efter Brittle-brødrene og Django ved tilfældigvis, hvordan de ser ud.
Derfor indgår de en aftale. Hvis Django hjælper Schultz med at fange sine eftersøgte forbrydere hen over vinteren, vil han til gengæld hjælpe Django med at vinde hans kone Bloomhilda (Kerry Washington), som Django ikke har set siden de sammen forsøgte at flygte fra deres slave mester. Det bliver starten på et enestående makkerskab, der fører de to herre tværs over USA til delstaten med flere s’er end en Sydstatsslange i løbetid; Mississippi.
Her møder det umage par den sleske plantageejer Calvin Candie, (fænomenalt spillet af Leonardo DiCaprio), der ejer et bordel ude på bøhlandet kaldet Candyland, hvor Bloomhilda muligvis befinder sig. De må dog udtænke en snedig plan for at Calvin, eller værre, Calvins snarrådige rådgiver Stephen (Samuel L. Jackson) ikke fatter mistanke, og de dermed kan skyde en hvid pil efter planerne om genforenelsen og Bloomhildas frihed.
Jeg må indrømme, at jeg var ved at miste troen på, at QT stadig kunne lave gode og originale film. Siden Kill Bill synes jeg hans film har været mere æstetik end egentligt indhold og Inglourious Basterds var dråben, der fik bægeret til at flyde over. Den var langtrukken, direkte pjattet og spild af folks tid og penge. MEN Django Unchained har genoprettet min tro på good old Tarantino.
Her lykkes det ham at fortælle en alvorlig historie, der rejser debat om slaveri, racisme og undertrykkelsen af sorte mennesker gennem USA’s historie, men samtidigt er den vanvittigt underholdende og fuldkommen i QT’s ånd. Django Unchained er filmen Tarantino blev født til at lave. Det er hans mest helstøbte og velfortalte historie siden Pulp Fiction, og bringer ham tilbage blandt de vigtigste filmskabere i Hollywood. Welcome back Mr. Tarantino, I like the way you make movies boy!
Drengerøvsfaktor: 100%

Original titel: Django Unchained
Instruktør: Quentin Tarantino