Motor

10 biler der er blevet kåret til ‘Årets Bil’ i Danmark

Tror du, at du kan gætte de sidste 10 års “årets bil?”

10 biler der er blevet kåret til ‘Årets Bil’ i Danmark
Foto: Malcolmxl5, CC0, via Wikimedia Commons
Kathrine Frich
Af Kathrine Frich 20. februar 2025

Hvert år kårer Danske Motorjournalister den bedste bil, og de sidste 10 år har budt på alt fra futuristiske elbiler til klassiske køremaskiner.

Her er en liste over de seneste vindere – og hvorfor de fortjente titlen.

2015: Citroën C4 Cactus

En franskmand med skumfiduser på siden!

C4 Cactus introducerede de famøse Airbumps, som kunne tage imod dørslag fra stressede Netto-kunder.

Den var let, brændstoføkonomisk og drønkomfortabel – men nogen sportsvogn var den ikke.

2016: Opel Astra

Tysk grundighed i kompakt format.

Astra kom med masser af tech, en skarp køredynamik og et interiør, der var langt mere luksuriøst end prisen antydede.

Den slog Volvo XC90, så det siger lidt om, hvor godt GM ramte plet.

2017: Peugeot 3008

Hvis en SUV kunne være en stilguru, så var det 3008.

Peugeot gik all-in på design, og folk elskede det.

Cockpittet lignede noget fra en sci-fi-film, og kørekomforten var perfekt til både storby og landevej.

2018: Seat Arona

Den lille spanier med attitude.

Arona var Seats bud på en mini-SUV, der kombinerede lave driftsomkostninger med overraskende sjove køreegenskaber.

Den slog Ford Fiesta og VW Polo – hvilket må have givet lidt interne samtaler i VAG-koncernen.

2019: Ford Focus

Endelig en Focus, der ikke bare var en pålidelig firmabil, men også sjov at køre.

Med skarpe motorer og Fords legendariske undervogn satte Focus nye standarder i klassen.

Den slog Peugeot 508 og Hyundai Kona – og beviste, at diesel stadig havde sin plads (dengang).

2020: Tesla Model 3

Elbilen, der fik danskerne til at droppe benzin.

Model 3 bragede gennem markedet med sindssyg acceleration, en gigantisk skærm og den bedste rækkevidde i klassen.

Ingen knapper, ingen problemer – eller, det vil sige, panelet kunne godt knirke lidt, men folk tilgav det.

2021: VW ID.3

Tyskerne tog endelig elbiler seriøst. ID.3 var VWs store satsning på en elbil, der skulle være den nye Golf.

Den var rummelig, kørte langt på en opladning, men infotainmentsystemet var en softwareopdatering fra at give op.

2022: Hyundai Ioniq 5

Retrodesign, futuristisk teknologi. Ioniq 5 kom som en kæmpe overraskelse.

Det var en elbil, der kunne oplades hurtigere end du kunne drikke en kop kaffe, med en rækkevidde på over 500 km og en kabine, der var større end en etværelseslejlighed på Vesterbro.

2023: VW ID. Buzz

Den ikoniske folkevognsrugbrød vendte tilbage – nu på el. ID. Buzz tog nostalgien fra de gamle hippiebusser og kombinerede det med moderne tech.

Den var lidt dyr, men for folk med kærlighed til roadtrips og surfboards, var den drømmebilen.

2024: BMW i5

Bavarian Motor Works tog elbilssegmentet til næste niveau. i5 var luksus, lang rækkevidde og køredynamik i verdensklasse.

Perfekt til dem, der gerne ville have en Tesla – men med en kabine, der ikke føltes som en billig IKEA-løsning.