Anthony Jannarelly, designeren bag den smukke Jannarelly Design-1 og hoveddesigner hos Caterham, har skabt en ny restomod-superbil: Ælla-60. Under det klassiske karrosseri gemmer sig en Ferrari 360 Modena fra 1990’erne, men med et design, der trækker tråde tilbage til 1960’ernes mest ikoniske sportsvogne.
Læs også: Mercedes sammensmelter kunst og bildele i ‘PROTOTYPE’-udstilling
En Ferrari 360 i forklædning
Ælla-60 er den første model fra Jannarellys nye firma, Art Machines by AJ. Teknisk set deler den mange specifikationer med Ferrari 360, herunder en 3,6-liters V8-motor placeret centralt i bilen. Motoren er koblet til en sekstrins manuel gearkasse, der sender kræfterne til baghjulene. Takket være en tørvægt på blot 1.130 kilo klarer bilen 0-100 km/t på imponerende 3,5 sekunder.
Men hvor den oprindelige Ferrari 360 er præget af sine bløde, afrundede linjer, har Ælla-60 fået en komplet makeover. De strømlinede paneler og markante skærme leder tankerne hen på klassiske racerbiler, mens dørene – der delvist skærer ind i taget – tilføjer et futuristisk touch.
En moderne bil med klassisk sjæl
Art Machines beskriver Ælla-60 som en “perfekt kombination mellem en vintage-racer og en 60’er GT, der blander moderne teknologi med klassiske detaljer.” Det betyder blandt andet, at bilen er udstyret med aircondition, Bluetooth og en let anvendelig kobling, samtidig med at køreglæden og det direkte vejgreb er i højsædet.
Interiøret er blevet fuldstændig redesignet og byder på kulfiberskålsæder, analoge instrumenter og et nyt gearskifte-setup. Flere af betjeningsknapperne er i metal, hvilket understreger den rå og mekaniske følelse. Og måske det bedste af det hele: Der er ingen touchscreen i sigte.
Eksklusiv og ekstremt dyr
Art Machines vil producere blot 60 eksemplarer af Ælla-60 i samarbejde med Podium Advanced Technologies – det italienske firma, der blandt andet har været med til at udvikle den moderne Lancia Delta Futurista, Eccentrica Diablo og flere Glickenhaus-superbiler.
Prisen? Cirka 865.000 euro, svarende til omkring 900.000 dollars. Til gengæld inkluderer det både donorbilen og dens mekaniske komponenter, hvilket næsten kan få det til at virke som en god deal.