Motor

Den originale bil fra Olsen Banden er til salg – her er alle de saftige detaljer om bilen

Skide godt, Egon.

Den originale bil fra Olsen Banden er til salg – her er alle de saftige detaljer om bilen
Kaspers originale Olsen-bande bil. Fotos: DBA Guide
Af Connery.dk 19. januar 2020
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede Galleri billede Galleri billede Galleri billede Galleri billede Galleri billede

Egons klud, Yvonnes farverige kjoler og den velkendte grå bowlerhat. Det er alle sammen effekter, du netop nu har mulighed for at genopleve på Olsen Bande-museet, som er blevet skabt ude i Nordisk Films haller.
Her kan du også finde Bennys bil, en Chevrolet Impala. En bil, der har fragtet Danmarks nok mest populære og folkekære trio til og fra flere af deres million-kup. 

Bilen står 43-årige Kasper fra Stege på Møen bag. Han har i sin tid fundet den, restaureret den og solgt den til Nordisk Films museum. 

Men..

Det er ikke bilEN. Det er ikke lige netop den, der er blevet brugt i Olsen Bande-filmene. Det er nemlig en Chevrolet Bel Air. Og det originale køretøj, der blev brugt i filmene, ejer Kasper Christensen, der er kæmpe Olsen Bande-fan, nemlig selv. I hvert fald lidt endnu. For han har netop sat sin Chevrolet Bel Air fra 1959 til salg på DBA. Det skriver DBA Guide.

En bil, der er så meget historie i og nostalgi forbundet med. En bil, Kasper har ofret blod, sved og overtagelsesevner på at få fat i og få ”tryllet om” til den bil, han i dag har til salg. 

I videoen herover kan du få hele historien, og hvis du ønsker flere detaljer om bilen, Kasper og alle mellemregningerne, kan du læse med herunder. Her får du bl.a. svar på, hvordan det kan være, at den ægte bil fra filmen står hjemme i Kaspers garage, mens bilen på museummet blot er en kopi. Du får sidst i artiklen også svar på, hvorfor Kasper nu er villig til at sælge sin elskede bil.

Den originale bil fra Olsen Banden er til salg

Derfor står den ægte Benny Bil i Kaspers garage og ikke på museet

’Klamphuggere og lusede amatører’. Kasper kan ikke få nok af Egons velkendte bandeord, eller af Kejds nervøse nik, idét han svarer sin hustru med et; ’Jaja, jeg skal nok Yvonne’. 

Da Kasper var 7 år brød Olsen Banden ind i Kaspers liv og sjal det meste af hans opmærksomhed. I flere år så Kasper Olsen Bande-film hver dag. 

Så da det på et tidsunkt blev planlagt, at der skulle oprettes et decideret Olsen Bande-museum på Nordisk Film, var Kasper guld værd. Han kunne hjælpe museet med at skaffe flere effekter fra Olsen Banden, og han havde desuden hænderne skruet så godt på, og hukommelsen så intakt, at han bidrog til at bygge museet fra bunden. Og sådan endte Kasper med at bruge 1,5 år i arbejde for Nordisk Films Olsen Bande-museum.

Men intet Olsen Bande-museum uden Bennys ikoniske bil. 

– Folkene bag museummet sagde, at de kendte til en mand ved navn Jacob, der ejede den ægte Benny-bil, men at vi godt kunne glemme alt om at få fingre i bilen, for køretøjet var et arvestykke, og han var ikke villig til at sælge den, fortæller Kasper til DBA Guide.

Det holdt dog ikke Kasper fra at forsøge sig nogle gange. Men som de på museummet havde forudset, var Jacob ikke villig til at handle. Heller ikke hvis købesummen beløb sig til en størrelse svarende til indholdet i Bang-Johansens røde kuffert. 

Kasper, der arbejder som mekaniker, gik derfor i gang med at skaffe en kopi, som han brugte en rum tid på at få til at ligne den originale bil. Den solgte han til museummet.

Sådan så bilen ud, da Kasper købte den i 2016 - i dele. Foto: DBA Guide
Sådan så bilen ud, da Kasper købte den i 2016 – i dele. Foto: DBA Guide

Da Bennys originale bil genopstod fra de døde

Man kan sminke et lig. Et udtryk lyder i hvert fald, at man kan ligne et sminket lig. Men Kasper kan mere end bare at sminke. Han kan udføre mekanisk første-hjælp på biler, der er døden nær. Han kan få gamle biler til at brøle igen. Det har han bevist med sin originale Benny-bil.

– Selvom museummet havde fået deres bil, blev jeg ved med at ringe til Jacob for at høre, om han skiftede mening, fortæller Kasper til DBA Guide.

Og en dag var den der. ’Du kan komme og hente den på lørdag kl. 12’, lød beskeden i den anden ende af røret.

– Det var en tirsdag, og kan du forestille dig, hvor nervepirrende det var at gå og vente alle de dage på, at det blev lørdag? Natten forinden kunne jeg ikke sove, og jeg stod foran Jacobs garage præcis på slaget 12, fortæller Kasper med et smil til DBA Guide. 

Han var nervøs for, at Jacob ville skifte mening, så der var ingen grund til at hente bilen et minut senere end aftalt. 

Bilen var meget slemt tilredt. Altså det er nærmest ikke fair at kalde det for en bil. På billedet herunder kan du se, hvordan den så ud, da Kasper hentede den trætte bil hos Jacob.

– Jeg vidste godt, at bilen så ud, som den gjorde. Men det vigtigste for mig var, at det originale på bilen stadig var der, fortæller Kasper til DBA Guide.

Bilens ildredte tilstand skyldtes, at det oprindeligt var blevet besluttet, at den skulle restaureres. Forinden havde bilen stået på museum i en årrække.. Bilen blev skilt ad, men man kom aldrig længere i processen. Fra 1990-2013 stod bilen derfor blot opmagasineret – skilt ad i flere dele. I 2013 blev bilen solgt til Jacob.

 – Jacob reddede jo sådan set bilen ved at købe den, trods dens tilstand. For hvis han bare havde kylet den ud, havde jeg aldrig kunne restaurere den, fortæller Kasper til DBA Guide.

Morten Grunwald i bilen - Foto: DBA Guide
Morten Grunwald i bilen – Foto: DBA Guide

Morten Grunwald svarede: ’Hvis jeg lever til den tid’

– Den bil får du ikke til at køre lige foreløbig.

Sådan var meldingen fra flere, da de så hvilket projekt, Kasper havde kastet sig ud i. Selv en kyndig ”bilnørd” – ligesom Kasper – var så overbevist om, at han havde ret i, at bilen var for træt til at vække, at han begav sig ud i et væddemål med Kasper:

– Jeg kom kørrende ind på Fredericias bilmesse med bilen på en trailer, eller det, der var tilbage af bilen. Jeg fortalte, at jeg havde tænkt mig at komme kørrende til næste Fredericia-bilmesse i bilen. Næste messe var om 4 måneder, og det var der én, der ikke troede på kunne lade sig gøre. Så det væddede han og jeg om.

Kasper er ingen lusede amatør, elendig klamphugger eller talentløs skidespræller. Han var derimod en passioneret mekaniker og en Olsen Bande-fan med en mission – og nu også med et væddemål at vinde. 

Og dertil skulle det vise sig, at et vigtigt telefonopkald blev endnu en motivation for Kasper:

– Jeg ringede til Morten (læs. Morten Grunwald) og sagde, at jeg havde købt bilen, og at jeg ville istandsætte den og få den til at køre igen. Og når det var gjort, ville jeg høre, om han ville med ud og køre i bilen igen sammen med mig, fortæller Kasper til DBA Guide og fortsætter:

– Morten svarede, at det ville han gerne, ’hvis jeg lever til den tid’. 

Opkaldet foretog Kaper kun to dage efter, han havde købt bilen – i oktober 2016 – og kun 4 måneder efter, i foråret 2017, stod bilen klar i den stand, som du kan se på videoen herover. Kasper kom kørende ind på Fredericias bilmesse og vandt væddemålet. 

I april 2017 kørte han forbi og hentede Morten Grunwald, der fik lov at sætte sig i førersædet på ”sin” gamle bil. Sammen kørte de ud af Nordisk Films filmby i bilen. Et ”event” de færreste kendte til, og derfor blev folk noget forvirret, når den velkendte bil kom kørrende forbi med Morten Grunwald som chauffør, fortæller Kasper grinende. 

Kasper husker, at Morten Grunwald udbrød, at bilen var tungere at køre, end han huskede. Og det skyldes nok, at Benny-skuespilleren havde fortrængt, hvordan det er at køre i en bil, som ikke har servostyring.

– Morten Grunwald sagde efter køreturen: 'Dengang var bilen en rekvisit. Nu er det et stykke kørende Danmarkshistorie,' husker Kasper.

Morten Grunwalds genforening med bilen kan du også se et klip fra i vores video, som du finder øverst i artiklen.

Så meget har bilen været igennem for at ”komme til sig selv” igen
Det kunne kun lykkedes Kasper at få bilen vækket til live igen på så kort tid, fordi Kasper satte alt ind:

– Min bror og jeg har brugt over 1.000 timer på at restaurere bilen. Jeg arbejdede på bilen fra kl. 6 om morgenen til 2 om natten. Jeg havde ikke tid til at reparere på andre biler, så jeg holdt min butik midlertidigt lukket, og det har da også været lidt svært at komme op på samme kundeniveau igen, indrømmer Kasper til DBA Guide.

Han fik også hjælp fra sin datter, der har været med til at fixe den originale motor, så motoren i dag brøler igen.

Det var ikke kun kundekredsen, Kasper har måtte ofre for sin ikoniske veteranbil. Også de daglige kig på Olsen Bande-filmene blev forsømt. Yvonne har i de 4 måneder måtte skælde ud for døve ører, og Benny, Kjeld og Egon begået røverier uden vidner. Men helt fri fra Olsen Banden var Kasper ikke i perioden:

– Mens jeg reparerede bilen, lyttede vi til en del sange fra Olsen Banden. Musikken spillede i baggrunden på repeat, griner Kasper til DBA Guide.

3212280

Fake rust: Kunsten at restaurere en bil, uden at den skal se ud som ny

Kasper har gjort alt, hvad han kunne for at bevare bilens originale dele så godt som muligt. Ja, han har nærmest gjort for meget: For selv askebærgerne i bilen, har Kasper ikke nænnet at tømme. Du får altså en bil med ’original aske’, som muligvis kan have været Erik Ballings cigaretaske eller en af skuespillernes. Det vides ikke.

– Selvom det kan være svært at se på bilen, lå mere eller mindre alle dele til bilen inde i den, da jeg hentede den hos Jacob, forsikrer Kasper til DBA Guide.

Han har fået bilen lakeret og har derefter etableret fake patina, som f.eks. maling, der skal ligne rust. Sådan ligner bilen den gamle, lidt halvslidte model, som Benny, Egon og Kjeld susede rundt i. 

– Målet har været at få bilen til at ligne nøjagtig den model, der bliver brugt i den sidste Olsen Bande-film. Med alt, hvad den har gennemlevet i filmene, fortæller Kasper til DBA Guide.

I videoen, som du finder øverst i artiklen, kan du se hvilke buler og skræmmer, bilen stadig har som levn fra filmene. Og hvis du er ekstra interesseret, kan du gense præcis de scener fra filmen, hvor bulerne er blevet til. Det tegner og fortæller Kasper om i vores video.

 

Bilens pris – før og efter

Hvor meget ville du give for at eje den originale bil, som har medvirket i det ene mislykkedede kup efter det andet?
Hvis du har 2,2 millioner kr., kan Bennys bande-bil blive din. Det er nemlig den pris, som Kasper har sat bilen til salg for på DBA. 

Til den pris får du også en bil, der er gået gennem syn så sent som i 2017, og som står uden nogle ”ubevidste” skavanker i dag. 

Og prisen er også sat ud fra, at Kasper måtte betale den tidligere ejer, Jacob, en del knaster for bilen. Helt præcist 200.000 kr.

Foruden al Kaspers vågne tid i 4 måneder, har han også brugt 150.000 kr. i materialer og udgifter til eksterne bilmekanikere. 

Og dertil har det som tidligere nævnt også kostet ham en del kunder, som har været svære at få ”hentet ind” i butikken igen.

I alt har der eksisteret 8 originale Benny-biler

Det er selvfølgelig lidt sent at skrive først nu i artiklen, men Kaspers bil er ikke den eneste originale Benny-bil. I alt blev der nemlig brugt 8 Chevrolet Bel Air-biler til at ”spille” Bennys bil i Olsen Banden, men de 7 andre er i dag blevet skrottet eller som sunket i jorden. Det blev de før, man var klar over, hvor stor en succes Olsen Banden vidste sig at være. Det var ligeledes grunden til, at der har været anvendt så mange Chevrolet Bel Air-biler i produktionen:

– Dengang man producerede Olsen Banden, vidste man sjældent, om den næste film ville blive en succes nok til, at man fik budget til at filme én til. Derfor solgte man efter hver film Bennys bil, fortæller Kasper til DBA Guide.

Hans bil er den eneste bil, der har ”overlevet” flere film. Kaspers Chevrolet Bel Air er den sidste i rækken af Benny-biler, og den blev således brugt fra og med film nummer 8 til og med film nummer 13.

 

Der noget med Bennys bil og benzin

’Hva faaaen? Det er ingen benzin på’
Den sætning er klassisk for en Olsen Bande-film. Bedst som kuppet går efter planen, tørster de tre uheldige røvers bil efter benzin.

Og det er der ikke noget at sige til, for tankmåleren i bilen er i udu. Det fortæller Kasper selv:

– To gange er jeg løbet tør for benzin i bilen, erkender Kasper lettere flovt i DBA Guide-videoen, og tilføjer:

– Tankmåleren virker ikke rigtig.

Hvis tankmåleren virkede dengang, bilen blev brugt til Nordisk Films optagelser, kunne det også være bilens benzindæksel, der var årsag til de mange uheldige møder med en tom benzintank. For bilen er udstyret med et falsk benzindæksel. 

– Dengang de optog en af filmene, skulle Bøffen og Mester Hansen stjæle benzin fra Bennys bil ved at sidde i skjul af den store Bel Air Chevrolet. Men bilsens benzindæksel er egentlig placeret bag nummerpladen, så Erik Balling fik konstrueret et falsk benzindæksel, så det alligevel hang sammen på optagelserne, fortæller Kasper til DBA Guide.

I videoen øverst i artiklen kan du se det falske benzindæksel.

 

Sådan adskiller Kaspers Benny-bil sig desuden fra andre biler 

Kaspers røverbil er ikke kun særlig, fordi den er en kørende Danmarkshistorie. Bilen er også særlig ved, at det er en veteranbil. Derved skal bilen kun synes hvert 8. år, og gearstangen er placeret oppe ved instrumentbrættet, ved rettet, som i andre gamle biler.

Du slipper også for at bruge sikkerhedssele, fordi der ganske enkelt ikke er etableret sikkerhedssele i bilen. Bilen er også udstyret med to automatgear. 

Men køretøjet skiller sig dog yderligere ud fra også andre gamle biler på ét område. Og den ting ville Kasper teste, om Morten Grunwald kunne huske: Ligesom når prinsessen på ærtens prinsesse-status testes ved at placere ærten under alle edderdunsdyner:

– Du skal ikke bruge nøgle for at tænde bilen. Bilen tændes ved at du trykker på tindingen og bagefter start-knappen. Det er en funktion, der er designet til lige netop den her bil, så det kunne passe ind i fortællingen. Da Morten Grunwald skulle køre i bilen igen – så mange år efter – sagde jeg ikke noget til ham om dét med den manglende nøgle. Jeg ville lige se, om han kunne huske det. Og det kunne han, fortæller Kasper med et smil til DBA Guide.

Bilen er fra 1959 og har kørt 45.000 kilometer. Den kan sagtens komme op i fart, men du skal ikke købe bilen for at ligge og køre ræs på landevejene, som du ellers har set det i nogle af Olsen Bande-filmene. 

– Den kan kun køre fra røvere, såfremt røverne er på cykel, fortæller Kasper DBA Guide.

På bilens speedometer er der sat et orange klistermærke på ved 60 kilometer i timen, og det har siddet der siden optagelserne. For det var den maksimale hastighed, Morten Grunwald måtte køre under optagelserne, nu hvor bilen ikke var indregistreret.

Kasper er blevet mæt af Olsen Banden

Kasper har valgt at sætte sin historiske bil til salg, fordi han efterhånden har kørt i den i nogle år, og hans Olsen Bande-”iver” er langsomt aftaget.

– Jeg er efterhånden mæt af Olsen Banden, lyder det fra Kasper, og derfor bliver det ”kun” til én Olsen Bande-film om ugen nu.

Kasper er klar på, at bilen nu skal videre til en ny ejer, og han indrømmer selv i sin DBA-annonce, at bilen ikke videresælges for småpenge:

– Ja, bilen er udbudt megadyrt, men der er kun den ene unikke film-bil tilbage, skriver Kasper i DBA-annoncen.

Når/hvis Kasper får solgt bilen, skal pengene bare ind på bankbogen. Men Kasper går dog også med en lille drøm om at købe sig en Porsche 911 for en del af pengene.

Hvis du er blevet helt fascineret af at læse om bilen, og MÅ du bare se den med egne øjne, kan du hilse på bilen ”face-to-kølerhjelm” på Fredericias bilmesse 21.-22. marts – såfremt bilen ikke er solgt endnu.

Toyota og The Wiggles bringer nostalgi og farver til scenen med “Big Red Ute”

Læs også: Toyota og The Wiggles bringer nostalgi og farver til scenen med “Big Red Ute”

NT1100: En drømmebike, som kun politiet får lov til at eje

Læs også: NT1100: En drømmebike, som kun politiet får lov til at eje