Motor

Den nye Audi S5 er klassens tunge dreng

Heftig basse!

Den nye Audi S5 er klassens tunge dreng
Foto: Audi
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 6. december 2024

Når bilproducenter lancerer nye modeller, følger der ofte et mønster med: mere teknologi, større kabiner – og betydeligt flere kilo. Den nye Audi S5, der erstatter både den gamle S4 Sedan og S5 Sportback, er ingen undtagelse. Men selv i en tid, hvor biler typisk bliver tungere, er vægtforøgelsen på den nye S5 noget, der får øjenbrynene til at løfte sig.

Tungere end nogensinde før

Den nye Audi S5 rammer vægten med hele 1.950 kg (4.299 lbs) i sin europæiske version. Det er 342 pund (155 kg) mere end den tidligere europæiske S4, som ironisk nok blev solgt med en dieselmotor. Til sammenligning vejede den amerikanske version af S4 med en benzinmotor blot 1.760 kg (3.880 lbs) – det gør den nye S5 190 kg (419 pund) tungere!

S5 er ikke længere tilgængelig som sedan og fås kun som hatchback, hvilket giver anledning til at sammenligne den med den tidligere generation af S5 Sportback. Her er vægtforøgelsen endnu mere markant: hele 170 kg (375 pund) mere. Og hvis det ikke var nok, er der også en S5 stationcar (ikke tilgængelig i USA), der rammer imponerende 1.965 kg (4.332 lbs).

Plug-in-hybridvarianterne, som Audi forventes at lancere, vil sandsynligvis lægge yderligere kilo til med tungere batterier og en kompleks drivlinje. Hvis Audi følger trenden med en sekscylindret PHEV til at møde emissionskrav, kan vægten nærme sig grænsen for, hvad der er rimeligt for en sportslig bil.

Tesla-whistleblower kalder Elon Musk for “ren ondskab”: Vil trække ham i retten

Læs også: Tesla-whistleblower kalder Elon Musk for “ren ondskab”: Vil trække ham i retten

Konkurrencen har også vokseværk

Selvom Audi S5 fremstår som en tungvægter, er den ikke alene i segmentet. Den europæiske AMG C63 Plug-in Hybrid med sin firecylindrede 2,0-liters motor rammer hele 2.111 kg (4.654 lbs), og stationcar-versionen vejer endnu mere: 2.145 kg (4.729 lbs).

Selv med denne vægtklasse er der lettere alternativer. BMW’s M3 Touring, som er den tungeste version af M3, vejer 1.865 kg (4.111 lbs) – og det begynder pludselig at virke rimeligt i sammenligning med de tungere Audi- og Mercedes-modeller.

Hvad betyder det for køreoplevelsen?

Selvom vægten øger stabiliteten og komforten på motorvejen, kan den også have en negativ effekt på bilens dynamik og køreglæde. Audi er kendt for at levere et plantet og solidt vejgreb, men med en vægtforøgelse som denne bliver det spændende at se, hvordan det påvirker den samlede køreoplevelse.

Der er ingen tvivl om, at Audi vil lancere en RS5 i fremtiden – sandsynligvis som en plug-in hybrid med endnu flere kilo ombord. Spørgsmålet er, om Audi kan finde en balance mellem emissionskrav, ydeevne og den sportslige køreglæde, der er forventet i S- og RS-serierne.

Tung? Ja. Overdreven? Måske. Men én ting er sikker: Audi S5 sætter en ny vægtstandard i klassen – på godt og ondt.

Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Læs også: Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer

Læs også: Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer