Connery

Den kommende Kia Ceed er blevet afsløret

En overraskende sportslig hatchback fra Kia

I torsdags kunne Kia afsløre den næste generation af den populære Kia Ceed. 

Det skete under en præsentation i München, 

Den foregående Ceed er en populær model i Kias program, og den har været blandt de mest solgte modeller i Danmark, siden introduktionen i 2012. Den nye model, der også produceres i Europa, har fået et gennemgående designløft, der tager sit udspring i den voluminøse Kia Stinger, der var sidste års surprise-lancering fra den koreanske bilproducent. 

I min personlige optik, har Kia ramt hovedet på sømmen med denne C-segment bil, der udstråler alt det, som VW burde gave kastet sig ud i, efter den populære Golf IV. Den har et sportsligt udseende, der er dynamik og provokerende former, og så prøver den ikke at være noget, den ikke er. 

Den kommende Kia Ceed er blevet afsløret
Artur Martins VP Marketing & Product Kia - Den kommende Kia Ceed er blevet afsløret Artur Martins VP Marketing & Product Kia

Men hvad er det egentlig, at Kia har gang i med deres seneste biler?

Jeg fangede Kias Marktingdirektør Artur Martins, der fortæller at de ikke har tænkt sig at gå efter premium-markedet, men i stedet vil fange de brugere, der ønsker premium features, uden at have den store interesse i mærkets arv eller logo. 

"Vi går efter mainstream markedet. Europa er et af de mest modne, specialiserede og konservative markeder i autobranchen. Som virksomhed, forstår vi, at hvis vi kan opnå succes i det europæiske marked, så vil det blive lettere at opnå det på de andre markeder. Amerikanske forbrugere er langt mere åbne overfor udenlandske mærker, og er ikke drevet af logoer i samme grad. Så det der driver os, er at etablere en succes på det europæiske marked. Det vil hjælpe os til at opnå en positiv tilgang til de øvrige kontinenter." 

Jeg fulgte Martins op med spørgsmålet: Men I sætter altså ikke jer selv op, til at konkurrere mod de dyre mærker?

"Overhovedet ikke. Bare fordi vi kommer med nogle lækre nye designs, betyder det ikke at vi konkurrerer mod premium-segmentet. Vi ved at nogle brugere bare VIL have et bestemt brand, et bestemt logo, og det er vi ikke i markedet for at ændre. Vi går efter den store del af forbrugere der gerne vil have elementer af ting man ser i premium segmentet. Nye teknologier, god byggekvalitet eller flotte designs. Der er ikke mange mainstream producenter der tilbyder alle de ting, til en overkommelig pris. Så vi slås ikke mod premium brands, vi trækker inspiration for dem, for at kunne komme på toppen af mainstream markedet." slutter Martins. 

Den nye Kia Ceed bliver sendt i handlen i løbet af efteråret. Den kommer med et nyt motorlineup og selvkørende features - men mere herom senere. Priserne er endnu ikke offentliggjort. 

Del

Seneste nyt