Connery

Dell Precision Day: Et indblik i VFX-mulighederne på serier og film

Vi tog et smut forbi Stockholm for at tjekke en række VFX-studier ud!

Dell Precision Day: Et indblik i VFX-mulighederne på serier og film

Har du også altid tænkt: Hvordan laver de effekterne på film, og ydermere, hvordan får de dem ofte til at se så realistiske ud?

På vegne af Connery.dk var jeg tidligere på året et smut forbi en række VFX-studier i Stockholm, hvor nogle prisbelønnede kreationer har fundet sted gennem tidens løb. Dell har leveret teknologien til studierne, og deres værktøjer gør det muligt at skabe computergenerede effekter, skarpe baggrunde og ikke mindst fede action-elementer.

Dagen stod på et indblik i den innovative form for digitale strategier i formidling til folket. Dell-teknologi var omdrejningspunktet for hele fundamentet af kreationerne, men de mest prominente selskabsnavne på dagen var visual effects-studierne FIDO og Important Looking Pirates. 

ANNONCE
Dell Precision Day: Et indblik i VFX-mulighederne på serier og film

Her er vi helt nede på det tekniske niveau, og har bevæget os videre fra green-screen-optagelserne og rigtige personer iført sensorer og andet teknologi – nu foregår det hele på computer og den sidste finpudsning af filmens grafik får liv på dette niveau.

FIDO har en har en 15 år lang portefølje med at lave reklamer og feature film – inklusive den moderne 'kultklassiker', Kung Fury, den seneste David Attenborough tv-serie, samt blockbuster-filmen Kick Ass.

Kung Fury blev screenet på selve dagen og sjældent har jeg set så mange visuelle effekter på én produktion – filmen har på nuværende tidspunkt over 19 millioner visninger på Youtube og leverer en solid potpourri af Hitler, dinosaurer, kung fu, splattereffekter og vanvittige punchlines. Filmen er 30 minutters hjerneeksploderende underholdning, og du bør nok lige tjekke den ud herunder:

ANNONCE

Vores besøg blev breaket ned på det tekniske niveau, og vi fik et indblik i deres færdigheder - teamet er kendte for animation af bl.a. pels, fjer og væsner, og de stræber mod at overskride grænserne for det mulige, når det kommer til visuelle effekter.

Den tekniske chef Thomas Ericsson fra FIDO fortalte følgende om deres tekniske samarbejde med Dell:

“Dell has the attention to detail that we were craving – not just in the product line up but also with regards to helping us getting it all set up and ready so our teams here can focus on the creative side of things. Our business relies on a mix of creativity and accuracy, so it was essential that the machines we use reflect that.”

ANNONCE
Dell Precision Day: Et indblik i VFX-mulighederne på serier og film

Det næste punkt på dagsordenen var det næste studie, Important Looking Pirates, som med det samme fangede min interesse. Jeg har altid undret mig over, hvordan de formår at lave så realistiske ’water-shots’ på film og serier, og IPL er eksperter på dette område. De har stået for den visuelle vandfront i Kon-Tiki (2012) og er godt i gang med nogle tv-action-dramaer, såsom Crossbones og Constantine, med globale kunder, herunder NBC, Fox Sports, BBC og Discovery Channel.

Fun fact: Selskabet blev for flere år tilbage tilbudt at lave vand-elementerne til James Camerons storfilm, Avatar, i 2009, men måtte af produktionsmæssige årsager lade denne åbning slippe væk og i stedet fokusere på at gøre firmaet mere stabilt først.

Her er et kort glimt af deres arbejde i et fedt breakdown af visuelle effekter, som vi fik med hjem i baggagen:

ANNONCE
Dell Precision Day: Et indblik i VFX-mulighederne på serier og film

Det sidste punkt på dagen var en mere reklamebaseret virksomhed, Visual Art, som bestræbte sig på at skabe netværk-, server- og storageløsninger for at understøtte leverance af strategidrevet, location-baseret digital kommunikation med stor gennemslagskraft.

Tidligere har de været specialiseret i visuelle effekter til reklamer og feature films, men nu skaber bureauet visuelle og digitale markedsføringsløsninger, samt tilbyder konsulentservices og fuld teknisk support til en række af internationale brands. VISUAL ART er som et digitalt signage bureau et ”one stop shop” for alt, der handler om skærm-baserede medier. Kunderne inkluderer IKEA, 7Eleven, McDonalds og det førende svenske supermarked ICA.

Dagens udbytte gav et indblik i det tekniske samarbejde mellem Dell og effektselskaberne, samt pleasede en filmnørd for alle pengene. Hvis du ligesom mig har en stor forkærlighed for effekter og hvordan de bliver lavet, så smider jeg lige en breakdown mere ind i artiklen!

ANNONCE
Del

Seneste nyt