Days Gone preview: Sons of Anarchy møder Walking Dead i open world exclusive for PlayStation
Første indtryk fra en gameplay-session
Days Gone... Smager lidt på titlen, og tænker at mange days er gone, siden den PlayStation eksklusive titel for første gang blev præsenteret til E3 i 2016.
I sidste uge havde PlayStation inviteret mig til København, for at prøve kræfter med en gameplay-session for spillet, der udkommer i slutningen af april måned, 2019.
Jeg ville lyve, hvis jeg sagde - som mange af spilmedierne - at spillet er fløjet under radaren hos mig. Lige fra første færd var jeg interesseret i spillet, der så ud til at krydre open-world mekanikker med biker-attitude og store hære af vilde zombies.
Men fra 2016 og til i dag, er der sket en del. The Walking Dead er sovet ind, og blevet til en serie som folk ikke for alvor er oppe at køre over - og post-apokalyptiske settings i spil har ikke performet alt for godt på det seneste, noget som jeg mener kan tilskrives direkte til Fallout 76.
PlayStation har haft stor succes med deres eksklusive titler over de sidste par år, og derfor er forventningerne højt sat, på ryggen af udgivelser som Horizon Zero Dawn, God of War, Marvel's Spider-Man og endda Detroit: Become Human. Og i en ikke alt for fjern fremtid, får vi The Last of Us 2, som også har omdrejningspunkt i et post-apokalyptisk USA. Så er der overhovedet plads til Days Gone?
Days Gone er et forholdsvist stort open world spil, men charmen for mig er placeret i historierne der udspiller sig. Og i Days Gone følger vi bikeren Deacon St. John. Han er en no bullshit kind of guy, der elsker sin motorcykel, er loyal over for sine biker-venner, og en mand der hjemsøges af en ulykkelig kærlighedshistorie. Det lyder som en overfladisk mandskarakter, som vi kender dem op gennem spilhistorien, og det er i og for sig også indtrykket jeg fik. Og det er ikke en dårlig ting, når man ikke nødvendigvis har brug for et socialt kommentar i sine gamer-sessioner.
Deacons motorcykel er en forlængelse af ham selv, og et vigtigt element i udforskningen af spillet. Motorcyklen skal med - ikke alt for jævne - mellemrum, tankes og repareres. Det giver et lille lag af ressource-management, som også går igen i andre elementer af spillet: Ammunition er ikke evigt og slagvåben går i stykker over tid. Det skaber en fornemmelse af pres, når man står midt i et område, hvor spillets primære fjender forsøger at løbe en over ende.
I Days Gone er zombies ikke zombies i den klassiske forstand. Her kaldes de i stedet freakers, og selvom de deler mange træk med zombies, er der en del der taler for at de ikke er en helt stereotyp version af zombien. Menneskeheden er i denne post-apokalyptiske verden ramt af en farlig virus, der har omdannet størstedelen af menneskeheden til freakers - ferale væsener, der opfører sig dyrisk - men som har bibeholdt en afgrænset form for bevidsthed og nogle basale træk. Væsenerne ytrer fra tid til anden tilfældige menneske-lignende ord, og så opfører de sig ikke ens.
Nogle freakers er loners, der vandrer rund i små grupper, for at finde det næste måltid - andre færdes i store sværme, som man for alt i verden ikke har lyst til at støde ind i - mens en undergruppe som spillet har navngivet newts, i essensen er børn - der er opmærksomme på kun at angribe svage og små fjender, og som opfører sig opportunistisk; forsøger at stjæle loot når man kigger væk og den slags.
Men der er også andre fjender i spillet - de klassiske grupper af opponerende banditter finder man også - og et bagkatalog af farligt muterede dyr, skaber også en trussel.
Alle disse fjendetyper har ingen kærlighed til overs for hinanden, og man støber løbende på forskellige grupperinger, der går i flæsket på hinanden.
Den åbne verden er som i mange andre spil af typen, et fascinerende sted at bevæge sig rundt i. Forladt og fortabt, er der masser af steder at udforske - men man får en fornemmelse af, at det er historierne der er spredt rundt omkring i denne verden, der er kastet mest kærlighed efter.
Man fortaber sig så at sige ikke til bare at køre rundt og udforske den åbne verden, og slet ikke i samme grad som et spil ala Red Dead Redemption 2.
Når det er sagt, er historierne da også det største trækplaster for Days Gone. Bandekrige, venskab og loyalitet er alle emner der vejer tungt i de mange missioner, mens man løbende afsøger spillet for de helt store spørgsmål: Hvad gik der galt og hvordan overlever menneskeheden denne tragiske verden?
Days Gone
Udvikler: Sony Bend Studios
Platform: PlayStation 4
Udgivelse: 26. April 2019