Motor

Data afslører: Tesla-ejere kører dårligere end gennemsnittet

Ironisk nok er Teslas biler blandt de mest sikre på markedet, når det gælder crashtests og avancerede sikkerhedsfunktioner.

Data afslører: Tesla-ejere kører dårligere end gennemsnittet
Tesla Model Y

En ny undersøgelse har afsløret en mindre flatterende kendsgerning for Tesla-førere:

De topper listen over bilister med flest trafikale hændelser.

Det viser forsikringsdata fra LendingTree, der dokumenterer en bekymrende stigning i antallet af ulykker, fartbøder og spirituskørsler blandt Tesla-ejere.

I 2024 blev der registreret 36,94 hændelser pr. 1.000 Tesla-bilister, hvilket er en klar førsteplads i den kedelige statistik.

Sidste år var tallet 31,93 – en stigning, der peger i én retning: Tesla-ejere er ikke ligefrem de mest eksemplariske bilister på vejene.

Men er det virkelig bilisterne, eller er der noget ved Teslas teknologi, der får folk til at slække på sikkerheden?

Topper en tvivlsom liste

Mens Tesla ligger i en klar førsteplads, finder vi RAM på andenpladsen med 33,92 hændelser per 1.000 bilister og Subaru på tredjepladsen med 32,85 hændelser.

Tallene viser også, at Tesla-ejere er de mest uheldige bilister i 11 amerikanske stater, mens RAM fører statistikken i 16 andre.

Så hvad er det, der gør Tesla-førere til de farligste i trafikken? Eksperterne har et par kvalificerede bud.

Danmarks Hurtigste Bil trækker håndbremsen – ingen fest i 2025

Læs også: Danmarks Hurtigste Bil trækker håndbremsen – ingen fest i 2025

Er det tekonologiens skyld?

Ironisk nok er Teslas biler blandt de mest sikre på markedet, når det gælder crashtests og avancerede sikkerhedsfunktioner. Men problemet ligger et helt andet sted: Føreren selv.

Undersøgelser har vist, at mange Tesla-ejere misbruger eller misforstår bilens selvkørende funktioner, såsom Autopilot og Fuld Selvstyring (FSD).

Mange tror fejlagtigt, at bilen kan køre selv, og derfor er opmærksomheden bag rattet langt fra optimal.

Men sandheden er, at Teslas selvkørende teknologi stadig kun er på niveau 2 ud af 5. Det betyder, at føreren altid skal være klar til at gribe ind – noget, der tilsyneladende ikke altid sker.

Tesla køber stilhed: Bilejere får tavshedspligt i klagesager

Læs også: Tesla køber stilhed: Bilejere får tavshedspligt i klagesager

Krise i bilindustrien: Fabrik med 1.400 ansatte trues af lukning

Læs også: Krise i bilindustrien: Fabrik med 1.400 ansatte trues af lukning