Streaming
Danskerne slår (næsten) rekord: Vi streamer stadig som aldrig før
Nyhedsstrøm, håndbold og reality-tv holder danskerne klistret til skærmen – men loftet ser ud til at være nået
Danskernes appetit på streaming er fortsat enorm, viser en ny opgørelse for TV 2 fra Nielsen for årets første kvartal. Med et gennemsnitligt dagligt forbrug på 1 time og 25 minutter pr. dansker, tangeres rekorden fra sidste år – men overgås ikke. Dermed tyder det på, at markedet er ved at nå et naturligt mætningspunkt.
Public service dominerer streamingforbruget
TV 2 og DR står stadig stærkt som danskernes foretrukne kilder til streamingindhold. De to public service-udbydere sidder tilsammen på 55 procent af det samlede forbrug, med henholdsvis TV 2 på 31 procent og DR på 24 procent. Det svarer til et dagligt gennemsnit på 15 minutter pr. tjeneste. Hertil skal dog lægges den tid, hvor indholdet fra DR og TV 2 ses via distributører som YouSee og Telmore Play.
Blandt de mest populære programmer finder man håndboldslutrunder, boligprogrammer, dokumentarer og ny dramatik. I alt opnåede 34 programmer fra public service-medierne over en million seere i første kvartal – samme niveau som sidste år. Nye titler som ’Naboen fra helvede’ (TV 2) og ‘Røverkøb i provinsen’ (DR) markerede sig særligt stærkt blandt de mest streamede programmer.
Læs også:
Streamingnyheder i vækst
Samtidig viser tallene, at danskernes forbrug af streamingnyheder er steget med seks procent. På TV 2 Play er nyhedsforbruget alene vokset med otte procent, hvilket primært tilskrives det høje nyhedstryk, præget af præsidentskiftet i USA, krigen i Gaza og Ukraine samt politiske valg i både Tyskland og Grønland.
Kommercielle tjenester under pres
Blandt de kommercielle streamingtjenester er udviklingen mere blandet. Netflix og Viaplay oplever tilbagegang, mens Amazon Prime Video fortsætter sin fremgang. Disney+ holder niveau, mens Max – den nye platform for HBO- og Discovery-indhold – registrerer lavere seertal end sidste års separate tjenester.
Et plateau i sigte
Streamingtallene bekræfter en tydelig tendens: Når dansk vinter og verdens uro mødes, søger vi tryghed, underholdning og opdatering foran skærmen. Men med det nuværende plateau i forbruget rejser spørgsmålet sig, hvor meget mere tid danskerne egentlig har plads til i deres daglige streamingrutiner.
Læs også: