Motor
Danskerne hamstrer brugte elbiler – bilsalget nærmer sig rekordår
Det lader til at danskerne har fået smag for brugte elbiler.
Salget af nye biler er stadig ikke tilbage på 2010’ernes himmelflugt, men kombinerer man nybilsalget med importen af lettere brugte biler, så ser det faktisk rigtig fornuftigt ud.
Danskerne har nemlig fået smag for importerede elbiler, og det sender bilsalget op i rekordterritorium.
Fra diesel-danmark til elbil-entusiasme
Mens danskerne i 2019 primært importerede dieselbiler (64 procent), er situationen nu vendt på hovedet.
Sidste år bestod hele 92 procent af de nyere brugte importbiler af elbiler.
Det skyldes blandt andet, at tyskerne stadig tøver med at tage elbilerne til sig, hvilket har skabt et massivt overskud af nyere elbiler syd for grænsen – og de ryger i stor stil til Danmark.
“Danskerne har virkelig fået øjnene op for, hvor meget de kan få for pengene ved at vælge en nyere brugtimporteret elbil i stedet for en helt ny,” siger Gitte Seeberg, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.
Bilsalget nærmer sig rekordniveau
I 2019 blev der solgt 225.000 nye biler, og sammenlagt med importen af nyere brugte biler under fire år landede det samlede salg på 240.000.
Sidste år lå nybilsalget noget lavere med 173.000, men takket være den eksplosive vækst i import af brugte elbiler, landede det samlede salg på 236.000 biler – altså kun 4.000 færre end rekordåret 2019.
Danskerne har altså ikke droppet bilkøbet – de har bare skiftet taktik. Hvorfor betale fuld pris for en ny elbil, når man kan få en næsten ny model til en lavere pris?