Mad
Dansk smag i verdensklasse: Her er vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025
Skarpeste gastronomiske produkter.
Sol over Gudhjem har igen været garant for, at dansk madinnovation ikke bare lever – men blomstrer. Sammen med Coop, Kvickly og SuperBrugsen blev finalen i årets Produktpris og den splinternye Irma-Pris afholdt med manér på hovedkontoret i Albertslund. Her stod iværksætteri, råvarer og god gammeldags smag i centrum – og vi har fået nogle seriøse bud på fremtidens butikshylder.
Bornholmsk gastrik med pondus
I kategorien MAD gik prisen til Bornholm Vinegar Company for deres Blomme & Slåen Gastrik. En sur-sød smagsbombe, som ifølge dommer Magnus Laier Sonne er noget, den gennemsnitlige forbruger skal lære at kende – og hurtigt.
“Det er super komplekst, det kan bruges i alt fra gryderetter til dressinger, og så smager det bare af ægte frugt og dybde,” lød det fra dommerpanelet. Bornholm leverer igen.
Dobbelt op til Vild Is
Vild Is løb ikke bare med én, men to priser – både i DRIKKE og KONFEKTURE. En sjælden dobbeltsejr, som dommer Nicolai Bargholz fra Coop forklarede med ordene: “De er skarpe på både smag og udtryk. De her produkter er klar til butik, no doubt.”
Og det siger altså ikke så lidt, når man tænker på konkurrencen i de kategorier.
Fremtidens soya? Den er lavet på bælgfrugter
INNOVATION-prisen gik til Nocla for deres bælgfrugtbaserede shoyu. Jep, en slags “soya” uden soya – men med masser af umami og dybde. Katrine Dahl Pind fra Coop roste især produktets farve, smag og potentiale: “Det her er virkelig nytænkning, og jeg tror det bliver stort.”
Hvis man kan få bælgfrugter til at smage som en japansk klassiker, så fortjener man altså også lidt spotlight.
Irma-Prisen går til en moderne træstamme
For første gang blev Irma-Prisen uddelt – og det blev Glean, der løb med den for deres bæredygtige, nyfortolkede træstamme. Og ja, vi snakker den klassiske kage, bare med et twist.
“Det her er ægte Irma-DNA,” sagde Nicolai Bargholz. “Håndværk, smag og råvarer med omtanke – plus en nytænkning, der gør noget godt for både miljøet og smagsløgene.”
Glean selv var rørte og glade – og glæder sig til at få produktet ud til danskerne via Irma-vareserien. Og det gør vi egentlig også.
Præmier og muligheder – og et netværk i ryggen
Udover æren og hæderen får vinderne også et års medlemskab i netværket “Kaffeklubben” samt skræddersyet sparring fra både Sol over Gudhjem og Coop. Med andre ord: De bliver ikke bare klappet af scenen – de bliver løftet videre.
Produktprisen har siden 2014 hjulpet med at få danskproducerede fødevarer ud på butikshylderne – og det ser ikke ud til at stoppe foreløbigt.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: