Connery

Danmarks stærkeste brands 2023: Dagligvarekæde topper på image og kundeloyalitet

Her er de brands som danskerne var gladest for sidste år

Når man kigger ud i den store verden, er det ofte leveringsservices, infrastruktur og bilmærker der topper listerne, når det kommer til forbrugernes gunst, men sådan forholder det sig på ingen måde, når det kommer til vores egen lille andedam. 

Det er måske heller ikke så underligt, for de nævnte ting er noget vi herhjemme bare forventer skal fungere, og så skal der formentlig en hel del ekstra goodwill oveni hatten, for at trække brands som eksempelvis PostNord og DSB op i superligaen, når det kommer til kundernes velvilje. 

YouGovs årlige ranking baseres på en omfattende analyse af seks imageparametre: kvalitet, generelt indtryk, værdi for pengene, anbefaling, omdømme, og kundetilfredshed. Med over 450 brands i spil og daglige interviews med 200 repræsentative danskere, har YouGov altså et særligt godt indblik i, hvilke varemærker der trækker bedst igennem. 

ANNONCE
Top 10 Danmarks Stærkeste Brands 2023 (Jf. YouGov)
  1. REMA 1000 - Score: 46,6
  2. MobilePay - Score: 42,7
  3. Matas - Score: 39,9
  4. Lurpak - Score: 38,7
  5. LEGO - Score: 37,7
  6. Samsung - Score: 36,4
  7. IKEA - Score: 34,6
  8. DRTV - Score: 34
  9. Sygeforsikringen Danmark - Score: 33,5
  10. Nike - Score: 33,2

REMA 1000 genindtaget tronen som Danmarks stærkeste brand i 2023, efter sidste år at være slået af MobilePay, som i år er trukket ned på en 2. plads. 

IKEAs tilbagevenden til listen efter et års fravær, samt debutindtrædenerne fra Sygeforsikringen Danmark og Nike, skubber tidligere favoritter som Netflix ud af top 10.

I vores lille lejr er det egentlig ikke svært at forstå den samlede liste, men det er alligevel bemærkelsesværdigt, at vi kun ser et elektronikmærke i form af Samsung (og ikke Apple) - ligesom blot et tøjmærke, Nike har fundet vej til listen. 

På den globale scene er det analysevirksomheden Kantar der er toneangivende, godt nok med en liste baseret udelukkende på brandværdi, og på deres tip 10 liste dominerer massive tech-virksomheder som Apple, Google, Microsoft og Amazon toplisten. 

Det efterlader en del arbejde for mange af de store internationale mærker, i forhold til at vinde ekstra indpas i danskernes hjerter. 

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce