Gear

Cykelbrand saboterer fartalarmer i kamp for landevejscyklister

Bilisterne kører hurtigere, når foråret rammer – netop som cyklisterne ruller ud på landevejene. Nu svarer det danske cykelbrand KXNGS igen med en usædvanlig kampagne.

Cykelbrand saboterer fartalarmer i kamp for landevejscyklister
Mikkel M. Vermeulen
Af Mikkel M. Vermeulen 16. april 2025

Når vinteren slipper sit tag, og foråret for alvor gør sin entré, vender tusindvis af danske cykelentusiaster tilbage til landevejene. Desværre stiger farten hos bilisterne tilsyneladende i takt med temperaturen. Ifølge tal fra Vejdirektoratet overskrider næsten halvdelen af bilisterne i Jylland fartgrænsen på 80 km/t – og en betydelig andel rammer endda over 90 km/t.

Den øgede fart skaber en farlig cocktail, særligt uden for byerne, hvor manglen på cykelstier gør landevejscyklister ekstra udsatte. Statistikkerne taler deres tydelige sprog: Over en tredjedel af alle dræbte cyklister fra 2019 til 2023 mistede livet netop på landeveje. Samtidig er antallet af dræbte og tilskadekomne cyklister stagneret, mens tallene for bilister generelt er faldende.

I lyset af denne udvikling har cykelbrandet KXNGS valgt at tage utraditionelle midler i brug. Frem for traditionelle kampagner har brandet besluttet at manipulere med bilisternes egne værktøjer – fartalarmer. KXNGS vil i forbindelse med påskedagene begynde at indrapportere falske fartkontroller via populære apps, der normalt advarer mod fotofælder og hastighedsmålinger.

Initiativet har til formål at få bilister til instinktivt at slippe speederen, særligt på ruter hvor cykelaktiviteten topper i foråret. Ifølge brandets medstifter skyldes tiltaget et ønske om at skabe større sikkerhed i trafikken og sætte fokus på det fælles ansvar mellem cyklister og bilister.

Den aktuelle kampagne får opbakning fra cykelmiljøet. Flere fremtrædende profiler peger på, at mange ryttere bevidst undgår visse strækninger, fordi bilister ofte passerer med høj fart og minimal afstand. Der er blandt andet henvisninger til personlige oplevelser med alvorlige ulykker og hospitalsindlæggelser, som et resultat af for høj fart og manglende agtpågivenhed.

Hos KXNGS er ambitionen, at kampagnen kan være med til at flytte adfærd – ikke gennem løftede pegefingre, men ved at benytte de samme teknologier, bilisterne allerede bruger til deres egen fordel. Kampagnen starter onsdag den 16. april og vil løbe over hele påskeugen, hvor mange benytter feriedagene til cykelture i det danske forårslandskab.

Fakta:

  • Cirka 28 cyklister mister hvert år livet i trafikken i Danmark
  • Over 800 kommer årligt til skade
  • Landevejene er de farligste, når det gælder dødelige cykelulykker
  • I 2024 kørte knap halvdelen af bilisterne i Jylland over 80 km/t på landeveje