Creed [Anmeldelse]

Creed er mere end blot en "contender", den er en champion!

Creed - Trailer
SF Film/Filmcompagniet - Creed [Anmeldelse] SF Film/Filmcompagniet

En far og en søn, en lærer og en elev

Adonis "Donnie" Johnson (Michael B. Jordan) voksede op i Los Angeles hårdkogte gader og var en kriminel dreng, der ikke kendte sin far og hvis mor ikke tog sig af ham. Han ender i ungdomsfængsel, hvor han møder Mary Anne Creed (Phylicia Rashad). Hun fortæller ham, at hans biologiske far er den legendariske Apollo Creed (Carl Weathers), en af verdens bedste boksere, der døde i ringen tilbage i 1985. Det sender Donnie på en skæbnesvanger rejse i sin fars fodspor og Donnie er godt klar over, at det er store sko at udfylde. Derfor tager han til Philadelphia for, at overtale sin fars modstander og gamle ven Rocky Balboa (Sylvester Stallone) til at være sin træner. Til at starte med er Rocky dog afvisende, men langsomt bløder Donnie den gamle bokser op, og får ham overtalt til at træne sig, oldschool style, selvfølgelig.

Et, skridt, et slag, en omgang

Siden vi sidst så Rocky, tilbage i 2006, har han levet en tilbagetrukket tilværelse og passet sin italienske restaurant. Hans kone Adrian, døde i 2002 og hans bedste ven Paulie, i 2012. Sønnen Robert ser han heller ikke meget til, da han bor i Canada med sin familie og lever sit eget liv deroppe. Med andre ord er han en smule ensom og måske derfor vælger han at tage Donnie under sine vinger.

Creed is good, Creed is right, Creed works

Creed, der vel teknisk set er et spin-off af Rocky-serien, er en fremragende sportsfilm, en usentimental kærlighedserklæring til de gamle film og samtidigt sin egen selvstændige historie med en interessant hovedrolle. Michael B. Jordan gør det godt som den unge, ambitiøse bokser og står for historiens drive, mens det er med Stallones sympatiske og lettere sørgmodige Rocky, at filmens hjerte ligger hos.

Let’s get ready to rumble….!

Creed formår at finde en perfekt kombination af gammelt og ungt, hvilket giver historien en god balance. Man kan sagtens se filmen, uden at have set nogle af Rocky-filmene, men det hjælper alligevel på forståelsen, hvis man ved, hvem der refereres til undervejs, så hvis du ikke har set dem, så få dem set! Og smut så i biffen og nyd Creed. En film der vinder; En karakter, en replik, en scene ad gangen.

Drengerøvsfaktor: 80%

Original titel: Creed

Instruktør: Ryan Coogler