Crash Team Racing er tilbage: Rendyrket nostalgi på steroider (Anmeldelse)

Crash-bilspillet er tilbage for fuld udblæsning!

I slutningen af 90’erne kom Activision på banen med en udvidelse af deres populære Crash Bandidcoot-franchise - nemlig i et bilformat, som fulgte samme spor som eksempelvis Super Mario Kart. Her fik vi de ikoniske karakterer smidt i små, sjove biler i et univers med ræs, eksplosioner og taktiske missioner på fire hjul. Og nu har Activision i samme ombæring som deres genoplivning af den originale Bandicoot i 2017 også fået vække det gamle bilspil til live - i ny og forbedret udgave!

Nitro-Fueled

Sådan lyder navnet på remaket, som har pudset alle de gamle baner af og optimeret på gameplayet og spiloplevelsen - men mest af alt sørget for at værne om originaliteten. Men for at gøre det lidt anderledes og lidt ‘bedre’ i deres øjne, har de tweaket lidt på nogle af elementerne.

Du skal være ret inkarneret fan af spillet for at spotte ændringerne, men så er de også ret tydelige. Eksempelvis hvis du er så uheldig at få en TNT på nakken, og ikke formår at hoppe den fra dig, så eksploderer du - og i gamle dage røg folk i en umiddelbar nærhed også med i eksplosionen, men det er ikke længere aktuelt i den nye version. Det var ellers lige en klassisk irritationsmoment eller hævnøjeblik, som de godt kunne have bevaret. Derudover er booster-elementerne blevet lidt mere håndterbare med indikatorer og guides, så du får de bedste udfald af dine sving.

Heldigvis er det ikke sådan, at du er nødt til at hive din gamle Ps1 (eller Ps3, hvor man også fik genoplivet spillet) frem for at spille originalformatet - Activision og Beenox har nemlig sørget for, at du kan skifte mellem Nitro Fueled og originalformatet, hvor alle de gamle elementer stadig er bevaret.

Visuelt er den imponerende og kører samme stil som udseendet i remaken af Crash Bandicoot-trilogien. Linjerne er blevet skarpere, pixlerne er blevet fintunet og selve omgivelserne i track-universet har fået et lovende facelift - nu kan man rent faktisk se, hvad der egentlig foregår rundt om kapløbet! Lydeffekterne har også fået et spark, så man lever sig mere ind i intensiteten og selve lydoptimeringen gør det til en mere hæsblæsende oplevelse.

Et remake med frynsegoder

Foruden at have alle de originale baner med fra det originale spil (plus et ret fedt retro-løb i de gamle effekter!) har de også smidt banerne fra Crash Nitro Kart (2003) med i puljen - og så har de lovet at løbende opdatere med nye baner, hvilket er en våd drøm for fans af dette ikoniske spil. Man har undret sig i evigheder over, hvordan det ikke kunne være muligt at opdatere tracks i alle disse år - og nu har skaberne endelig lyttet til fansene!

Og nu er det endelig blevet muligt at spille mod sine venner over nettet, så også de nyere generationer kan følge med. For en gammel hund som mig, som er flasket op med den klassiske ps1, så er der visse elementer og tilføjelser i Nitro Fueled, som ikke siger mig noget som helst - det er eksempelvis den moderne fascination af ‘character customization’, som i dette spil kommer til udtryk i eksempelvis følgende: skins, specialdesign af karakterernes udseende og biler, hvilket udelukkende er af kosmetisk effekt. Hvis det nu i stedet boostede motorkraften, så var der noget at snakke om!

Derudover kan man for Wumpa Coins - jep, de kører også med in game-køb - få nye skins og lignende, og ikke mindst nye kørere, hvilket er noget, der derimod er ganske interessant og giver et friskt pust til den originale spiloplevelse. Eneste ting, som kunne have gjort gensynet perfekt, ville have været en helt stor omgangnye baner allerede klar i spillet - bare lige som en ekstra overraskelse! Vi skal dog efter sigende ikke vente længere end til 3. juli til at få den første nye bane. Det kaldes Grand Prix'er, hvor man foruden en gratis ny bane får muligheden for at vinde coins i løbet i en begrænset periode, så man kan få fingrene i de nye karakterer uden at smide penge afsted.

Samlet set

Nitro Fueled er en herlig remake, som pifter en gammel klassiker op uden at pille så meget ved originaliteten, at det har en negativ effekt. Missionerne er de samme, bare flottere, mere intense og ikke mindst sjovere at køre i. Nye tilføjelser er uden tvivl kærkomment til den yngre generation, men hvis man bare vil en smuttur ned at de nostalgiske stræder, så er det heldigvis på ingen måde et krav at lave in game-køb, nye udvidelser eller andre små forhindringer. Rendyrket nostalgi - rendyrket underholdning!

Crash Team Racing: Nitro Fueled

Release: 21. juni 2019

Pris: 249,00 kr.