Crash Bandicoot N. Sane Trilogy: Gammel gnaver i nye klæder [Anmeldelse]

Crash Bandicoot er et spildyr, de fleste har haft en forhold til på et eller andet tidspunkt i sit liv. Den kække gnaver/ræv/mærkværdig dyreskikkelse fik sin første introduktion til spilmarkedet i 1996 udviklet af Naughty Dog, og siden da har skikkelsen taget nogle af de første generationers spilnørder med storm. I 2016 fik vi i Uncharted 4 en sjov lille gimmick, hvor man som Nathan Drake sad og spillede Crash Bandicoot inde i selve spillet – Inception as fuck! Det viste sig at være en lille teaser til en fantastisk overraskelse i 2017, hvor den originale trilogi af Bandicoot-universet nu er blevet klar til Ps4!

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy samler de tre originale spil i samme omgang: Crash Bandicoot, Cortex Strikes Back og Warped, som både sørger for, at os gamle hunde med ungdommen placeret i 90’erne kan få sig lidt af en nostalgisk oplevelse, mens den nyere generation forhåbentlig kan få øjnene op for, hvor fantastiske spil der blev udgivet i datidens spilmarked.

Det er tydeligt at se, at hele universet har fået en overhaling på den grafiske front – men uden at gå på kompromis på den nostalgiske effekt! Grafikken har, som man allerede ser i den fine intro til spillet, fået en tur i generationsmaskinen og giver de kantede figurer og plettede baggrundsbilleder en glidende effekt og en finpudsning til perfektion. Ræven har fået en glat pels, ansigtet har form og hele udviklingen i spillets scenografiske univers har fået en glidende overgang.

Der er kommet meget mere dybde i spillet, da man i de originale spil slog sig til tåls med meget plettet og kluntet grafik, hvorimod man i den moderne make-over rent faktisk ser spillet som et spilunivers frem for blot en platform fyldt med pauseskærmslignende effekter fra Windows 95. Man skal ikke forvente nye historier, nyt gameplay eller andet, men i stedet forstå konceptet som en afstøvning af tidligere ’låst’ klassiker, vi alle har savnet. Det har været muligt at spille et par af de gamle spil på Ps3 via Store, men den nye make-over gør alligevel oplevelsen langt mere intens og desuden tidslig interessant.

Det vigtigste i gensynet med Bandicoot-universet var nok, hvorvidt spillets gameplay også havde fået en fintuning – det kan jeg personligt fortælle efter lidt for mange paniske vredesudbrud med for korte hop og en langsommelig ’snurring’, at det har den ikke! Trods rettelserne i skønhedsfejlene er gameplayet som i gamle dage – simpelt, overskueligt, og til tider frustrerende as fuck. Og det er lige det, man ønsker! Her bliver man sendt direkte tilbage til barndommens grå PS1, hvor man sad med knejterne og gennemtæskede banerne på skift uden pause i døgndrift.

Som kæmpefan af den originale trilogi har jeg svært ved at se, hvad jeg skulle kritisere ved denne nye udgivelse – gameplayet og styringen holder sig til den originale oplevelse, historierne og spiludviklingerne er de samme, mens hele oplevelsen og udseendet af trilogien er finpudset til perfektion.

Jeg kan blot anbefale en nostalgisk rutsjebanetur tilbage til 90’erne med æbler, skrøbelige kasser og en kæk gnaver på farverige rejser gennem tre spil og deres historiske udvikling. Nu krydser jeg bare fingre for, at denne udgivelse åbner dørene for at vi i fremtiden kan få en opgraderet udgave af Crash Team Racing!

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

Release: 30. juni 2017

Pris: 299,00 kr.