Motor

Continental i frit fald: Fyrer yderligere 3.000 i desperat spareplan

Continental har i længere tid kæmpet med økonomiske udfordringer.

Continental i frit fald: Fyrer yderligere 3.000 i desperat spareplan
Foto: Reise Reise, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Kathrine Frich
Af Kathrine Frich I dag kl. 09:25

Bilindustrien er i knæ, og nu strammer Continental endnu en gang livremmen.

Den tyske bilgigant har netop annonceret, at 3.000 flere ansatte skal fyres – oven i de 7.150 afskedigelser, der allerede var på vej.

Fra krise til katastrofe

Continental, som leverer alt fra dæk til avancerede bilkomponenter, har i længere tid kæmpet med økonomiske udfordringer.

Den tyske virksomhed har været tvunget til at lukke flere fabrikker, og nu rammer sparekniven endnu dybere.

Ifølge Reuters vil omkring halvdelen af de nye fyringer ske i Tyskland, primært i virksomhedens forsknings- og udviklingsafdelinger.

Den dystre nyhed kommer på bagkant af en række globale udfordringer i bilindustrien. Overgangen til elbiler er dyr og kræver store investeringer, mens kinesiske producenter presser markedet med billigere alternativer.

Samtidig har stigende omkostninger gjort det sværere at holde sig konkurrencedygtig.

Ford-logoet har en detalje, du aldrig har lagt mærke til

Læs også: Ford-logoet har en detalje, du aldrig har lagt mærke til

Bølge af fyringer rammer bilbranchen

Continental er langt fra alene om at skære ned.

Flere store bilproducenter har annonceret massive fyringsrunder i et forsøg på at tilpasse sig de nye markedsvilkår.

Audi har netop meddelt, at de lukker deres fabrik i Belgien, hvilket betyder, at endnu 3.000 ansatte mister deres job.

Ifølge eksperter er der ingen tegn på, at krisen i bilbranchen stopper foreløbig.

Hård konkurrence, skærpede miljøkrav og stigende råvarepriser gør det sværere for traditionelle bilproducenter at navigere i et marked, der er under hastig forandring.

Hvad betyder det for fremtiden?

Continental har endnu ikke meldt ud, hvordan de præcist vil håndtere nedskæringerne, men forhandlinger med fagforeningerne er i gang.

Der er håb om, at en del af afskedigelserne kan klares gennem naturlig afgang, men for mange medarbejdere ser fremtiden dyster ud.

I en tid, hvor teknologien i bilbranchen udvikler sig hurtigere end nogensinde, må virksomheder som Continental enten følge med – eller risikere at blive efterladt på vejen.

Sjælden 1988 Porsche 959 Sport på auktion hos RM Sotheby’s

Læs også: Sjælden 1988 Porsche 959 Sport på auktion hos RM Sotheby’s

Mere værd end Ferrari og Toyota til sammen: Her er verdens største bilfirma

Læs også: Mere værd end Ferrari og Toyota til sammen: Her er verdens største bilfirma