Gear

Chromecast-nedbrud rammer verden over

Google arbejder officielt på en løsning

Chromecast-nedbrud rammer verden over
Nyere Chromecast-enheder er ikke påvirket af problemet: Arkivfoto - PR

Opdatering 11/3: Google har nu officielt bekræftet, at der er tale om en udbredt fejl, der påvirker flere Chromecast-modeller – særligt Chromecast v2 og Chromecast Audio. I en opdatering fra den 10. marts udtalte Google, at de er opmærksomme på problemet og arbejder aktivt på en løsning:

“Vi er klar over problemet med Chromecast v2 og Chromecast Audio-enheder og arbejder på at implementere en rettelse.”

Google har dog endnu ikke givet en præcis tidsramme for, hvornår en løsning vil være klar, men opdateringen bekræfter, at ingeniørholdet er i fuld gang med at identificere og rette fejlen.

Original

Det er ikke kun dig – Chromecast-ejere over hele verden oplever lige nu problemer med at caste indhold fra deres enheder.

Over de seneste dage har ejere af Chromecast (2nd gen) og Chromecast Audio meldt om problemer med at streame både video og lyd. Problemet viser sig som en fejlmeddelelse, der angiver, at enheden er “Untrusted” og ikke kan verificeres – og der er endnu ingen officiel løsning fra Google.

Problemet rammer specifikt ældre enheder

Fejlen dukker op, når brugerne forsøger at caste fra apps som YouTube, Netflix og Spotify. Beskeden lyder:

“Untrusted device: [navn] kunne ikke verificeres. Dette kan skyldes forældet firmware.”

Herefter er der kun mulighed for at lukke dialogboksen og så er det slut med at caste. Forsøg på at genstarte eller nulstille enhederne gør ingen forskel, og skærmskåner-funktionen med billeder fra Google Fotos og vejroplysninger fungerer stadig, men selve castingen er kaput.

Nyere modeller er ikke påvirket

Interessant nok er det kun Chromecast (2nd gen) og Chromecast Audio, der er ramt af problemet. Nyere modeller som Chromecast (3rd gen) og Chromecast Ultra fungerer uden problemer. Det peger på, at problemet ligger i softwaren og ikke i hardwaren – hvilket betyder, at Google sandsynligvis kan løse det med en softwareopdatering.

Google arbejder på sagen

Brugere på Reddit og i supportfora har kontaktet Googles kundeservice, som har bekræftet, at virksomheden er bekendt med problemet og arbejder på en løsning. Dog er der endnu ikke kommet en officiel udmelding fra Google, og der er ingen tidsramme for, hvornår en opdatering kan forventes.

Ifølge teknologisiden 9to5Google er der ingen indikationer på, at Google har planer om at udfase Chromecast (2nd gen) eller Chromecast Audio, hvilket ellers var frygten blandt mange brugere. Selvom Google udfasede den originale Chromecast (1st gen) i 2023, fungerer den faktisk stadig for de fleste brugere i dag.

Frustrerede brugere

På sociale medier er frustrationen til at tage og føle på. En bruger på Reddit skriver:

“Jeg fik præcis den samme fejl på begge mine Chromecasts. Hvis det er end of life, kunne de så i det mindste have givet os en advarsel!”

Andre spekulerer i, om Google bevidst forsøger at få folk til at opgradere til nyere modeller – men den manglende officielle udmelding tyder mere på en softwarefejl end en strategisk beslutning.

Løsningen på vej?

Alt tyder på, at Google kan fikse problemet med en server-side opdatering – spørgsmålet er bare, hvor længe brugerne må vente. Hvis du sidder med en påvirket Chromecast, er der desværre ikke andet at gøre end at væbne dig med tålmodighed og holde øje med opdateringer fra Google.