Child's Play [Anmeldelse]

Chucky er tilbage og denne gang har han fået en seriøs opgradering.

Child's Play - Trailer
United International Pictures - Child's Play [Anmeldelse] United International Pictures

Good Guys finish last

Det er en god tid at have hukommelsestab i, for så kan man jo rigtigt nyde den endeløse parade af remakes som Hollywood spytter ud for tiden. Aldrig har kreativiteten været så lav i drømmefabrikken og lige for tiden er det 80’erne, der bliver skampulet.

Nyeste skud på stammen er således Child’s Play, et remake af kult-gyser-klassikeren fra 1988, der på dansk fik titlen Barneleg.

I originalen, skrevet af Don Mancini, blev en nuttet Good Guy-dukke besat af ånden fra en psykopatisk morder ved navn Charles Lee Rays. Charles, der kaldte sig selv for ”Chucky”, havde en klar mission om at hævne sin død og finde en mere permanent krop at genopstå i. I denne nye version er forbandelse og hævn imidlertid skiftet ud med AI teknologi og behovet for et ægte venskab, måske et mere positivt budskab for den nye skrøbelige generation? Gud forbyde at nogen skulle blive stødt over en smule voodoo.

Am I really your buddy?

Den nye version af dukken (af rettighedsmæssige årsager her kaldet en ”Buddi” dukke), fungerer som en slags Amazon Alexa. Ved simple verbale kommandoer kan ”Buddi” nemlig styrer alt fra tv’et til bilen, alt sammen hooket up via multimedievirksomheden Kaslans app. Men som med alt velmenende AI teknologi, så er det en risiko for at computerne og maskinerne kan være onde og vende sig mod menneskeheden. Terminator, anyone…?

Made in Vietnam

Da en vred, vietnamesisk medarbejder, på fabrikken, hvor ”Buddi”-dukkerne bliver samlet, vælger at slette alle sikkerhedsforanstaltningerne i styresystemet på en af dukkerne, forvandles den essentielt til et lille barn, uden grænser, dømmekraft og sans for rigtig og forkert, men til gengæld med en ustyrlig nysgerrighed, en basal higen efter at tilfredsstille, et behov for et ægte venskab og en uhyggelig beherskelse af elektroniske genstande.

Andy… More like Man(dy)

Herfra er historien mere eller mindre den samme som i originalen, dog er hovedpersonen Andy (Gabriel Bateman) dobbelt så gammel som i ’88 udgaven, så det giver ikke så meget mening at han får en Buddi dukke i 13 års fødselsdagsgave. I det hele taget er det lidt forvirrende, hvad dukkens målgruppe og formål egentligt er. ”Buddi” er nemlig både et legetøj hovedsageligt markedsført til børn men samtidigt en avanceret teknologisk gadget, som voksne synes at være mere besat af end børn er i filmen, måske er det en pointe filmskaberne prøver at komme med, men det bliver aldrig gjort klart.

Use the Force, Luke.

Remaket er bestemt ikke dårligt, faktisk forbedrer den flere elementer fra den originale film og tilføjer lidt velfungerende humor hist og her. Selvom jeg stadig fortrækker originalen, så er Child’s Play (2019) faktisk et af de bedre remakes. Værst er desværre Mark Hamill (som jeg normalt elsker, bare fordi han er Luke Skywalker), som ”Chucky”. Det giver ingen mening at en dukke med et barnagtigt udseende er udstyret med en voksen mands stemme og hans præstation virker klippet og klistret sammen med mange forskellige takes og selvom at Hamill er en erfaren stemmeskuespiller, formår han ikke at gøre ”Chucky” lige så creepy som Brad Dourif, der har lagt stemme til de 7 Child’s Play og Chucky film.

Yes, I love technology

Problemet med Child’s Play (2019) er, at den minder for meget om et afsnit af Black Mirror. Filmen er et skræmmescenarie, hvori vi endnu engang bekræftes i, at der er konsekvenser ved alt denne nymodes teknologi og at fysiske relationer aldrig vil kunne erstattes af div. såkaldte sociale medier. Det er efterhånden et lidt fortærsket budskab, men kudos til filmskaberne for i det mindste at prøve at give filmen lidt dybde.

Hi, I'm Chucky. Wanna play?

Hvis du bare ikke kan få nok af ”Chucky”, er er der godt nyt, for der er ikke mindre en 4 andre remakes og to tv serier af Child’s Play på vej. Første kom miniserien The Chucky Murders, dernæst denne Child’s Play der netop har fået premiere og til oktober udkommer spillefilmen Charles, der instrueres af Mitch Francis og Luis Serrano. Derudover kommer der endnu en tv-serie med titlen Child’s Play, der har Brad Dourif i rollen som ”Chucky”, skrevet af skaberen af franchisen, Don Mancini og sidst men ikke mindst kommer der ifølge IMDb en anden film med titlen Chucky og så skrevet af Don Mancini. Om de to sidstnævnte er samme produktion er fortsat lidt uklart, men faktum er, at den lille rødhåret dukke åbenbart langtfra er færdig med at terroriserer os.

Drengerøvsfaktor: 88 %

Original titel: Child’s Play

Land: Frankrig/Canada/USA, 2019