Captain Phillips (Anmeldelse)

Tom Hanks har hovedrollen i dette nervepirrende drama fra instruktøren af bl.a. The Bourne Supremacy og The Bourne Ultimatum.

United International Pictures - Captain Phillips (Anmeldelse) United International Pictures
Richard Phillips (Tom Hanks) er den erfarne kaptajn ombord på containerskibet, MV Maersk Alabama, der sejler langs den Østafrikanske kyst. Det er en farefuld færd, for langs kysten lurer intet mindre end 6 piratbander, som vil gøre alt for at komme ombord på fragtskibene og holde besætningen som gidsler, indtil de får udbetalt løsepenge fra regeringen. Dette er Kaptajn Phillips ganske udmærket klar over og han har derfor øget sikkerheden ekstra meget på denne tur. I Somalia er fire pirater ved at gøre sig klar til netop sådan en kapring. De er ledet af den unge, fattige Somalier, Muse (Barkhad Abdi) der håber på rigdom, så drømmen om at komme til USA kan gå i opfyldelse for ham. Deres skæbner tørner sammen, da Muse og hans 3 venner kaprer Phillips skib midt på det åbne hav.
Den snarrådige Phillips gør alt, hvad han kan for at beskytte sin besætning og trække tiden ud, indtil den Amerikanske flåde kan nå frem og redde dem. Men situationen eskalerer mere og mere og Phillips bliver tvunget væk fra besætningen og ombord på en lille redningsbåd sammen med de fire desperate pirater. På trods af de dårlige odds og de klaustrofobiske omgivelser, opgiver Kaptajn Phillips aldrig håbet om frihed - men spørgsmålet er, om flåden kan nå frem i tide?
Historien om Captain Phillips er baseret på virkelige hændelser, der fandt sted tilbage i 2009, hvilket kun er med til, at gøre filmen endnu mere intens og uhyggelig. Den danske film Kapringen' med Pilou Asbæk og Søren Malling, der udkom sidste år, omhandlede samme emne, men Kapringen handlede mere om forhandlingerne og det politiske aspekt. I modsætning til Kapringen koncentrerer Captain Phillips sig udelukkende om den menneskelige historie.
Med Paul Greengrass bag roret får filmen sandsynligvis en kurs direkte i retning mod en Oscar-nominering. Greengrass' intense og virkelighedstro stil gør nemlig, at man sidder på det yderste af sit sæde i stort set alle filmens 134 min. Historien er muligvis lidt simpel og på sin vis ret forudsigelig, men fordi den er så utrolig velfortalt og fordi håndværket er i orden, skænker man det ikke en tanke.
Filmen giver sjældent plads til megen sentimentalitet, men alligevel griber historien sit publikum om hjertet, hvilket især er takket være Tom Hanks' fremragende skuespil. Hanks leverer en nuanceret, underspillet og først og fremmest meget menneskelig præstation, der passer perfekt ind i Greengrass' realistiske forstællestil. Man kan identificerer sig med Phillips og netop dét er filmens store styrke.
Drengerøvs faktor: 70%

Original titel: Captain Phillips
Instruktør: Paul Greengrass