Motor
Camouflagebilleder afslører NIO’s første bil under Firefly-mærket: Kompakt premium-elbil snart klar til lancering
NIO arbejder hårdt videre på deres nye urbane bilmærke
Der er nu officielt gang i de sidste testkørsler hos NIO’s nye underbrand, Firefly. Nye billeder viser den kommende model i camouflage under testkørsel, og det tyder på, at den kompakte premium-elbil er tæt på at være klar til lancering i april 2025.
NIO trak sig i løbet af 2023 mere eller mindre ud af Danmark, efter en hård indsats med hårdnakkede forsøg på at lancere flere NIO-modeller til det danske marked på enten NIO Subscription – og senere til relativt premium købspriser. NIOs danske organisation er i dag stærkt amputeret og nærmest ikke-eksisterende, men mærket opererer fortsat videre i Norge og Sverige, og mon ikke et billigere elbilsmærke fra Kina vil forsøge sig med Danmark igen.
Firefly er NIO’s tredje brand og skal fungere som en mere tilgængelig, kompakt elbil til bylivet – men stadig med elementer fra premiumsegmentet, som NIO er kendt for. Det nye mærke blev officielt afsløret ved NIO Day 2024 i december, hvor det første produkt fra Firefly også blev vist frem.
Sidste testkørsler før lancering
Ifølge NIO’s Design Program Manager, Philipp Eckert, er Firefly-projektet nu i de sidste testfaser:
“Vores camouflerede Firefly er ude på de sidste testkørsler. Den er ved at være klar til lanceringen 🚀 🛣️✨,” skrev Eckert for nylig på LinkedIn.
Selvom Firefly stadig er indhyllet i camouflage, afslører de nye billeder, at modellen er kompakt og aerodynamisk – et design, der er tydeligt rettet mod urbane omgivelser og mindre parkeringspladser.
Premium-DNA i kompakt format
Firefly bliver præsenteret som en bil, der skal kombinere NIO’s erfaring fra high-end segmentet med en mindre og mere prisvenlig platform. Ifølge NIO bygger Firefly på mærkets filosofi om at skabe biler, der er “vivid, thoughtful og solid” – altså levende, gennemtænkte og robuste.
Designet er inspireret af ildfluen (firefly) og skal symbolisere en følelse af frihed og lethed i bylivet. Bilen siges at tilbyde en rummelig kabine trods sine kompakte mål og vil være målrettet bykørsel med fokus på brugervenlig teknologi og effektiv energiforbrug.
Sikkerhed i fokus
En af de største påstande fra NIO er, at Firefly hæver sikkerhedsniveauet i det kompakte segment. Bilen er angiveligt designet til at opnå fem stjerner i både C-NCAP og Euro-NCAP-tests – et niveau, der typisk forbindes med større og dyrere biler.
Ifølge NIO består hele 83,4 % af bilens struktur af højstyrkestål og aluminium, hvilket giver en højere torsionsstivhed (35.700 Nm pr. grad) end det, man normalt ser i kompakte biler. Frontdørene er desuden udstyret med dobbelt anti-kollisionsbjælker for at øge sikkerheden ved sidekollisioner.
Teknologi og funktionalitet
NIO har ikke afsløret alle detaljer om Fireflys teknologipakke, men det er sandsynligt, at bilen vil komme med avancerede førerassistentsystemer (ADAS) og AI-integration. Der spekuleres også i, om Firefly vil få adgang til NIO’s batteriskiftestationer, hvilket vil give mulighed for hurtig opladning og længere rækkevidde uden at skulle vente ved en ladestander.
Indvendigt loves der et højt niveau af komfort og teknologi, med en infotainmentskærm og stemmestyring som en del af standardudstyret.
Prisen er allerede afsløret
Ved præsentationen i december annoncerede NIO, at Fireflys første model vil få en startpris på 148.000 RMB (cirka 147.000 kr.) i Kina. Forudbestillinger er allerede åbnet via Firefly-appen, og interessen siges at være stor.
Strategisk positionering – tre mærker, tre segmenter
Firefly er en del af en større strategisk satsning fra NIO, der nu dækker tre forskellige segmenter:
- NIO – Premium elbiler til high-end segmentet
- ONVO – Elbiler til mellemklassen
- Firefly – Kompakte elbiler til bykørsel
Ifølge NIO’s stifter og CEO, William Li, er Firefly et vigtigt skridt i virksomhedens strategi om at gøre elektriske køretøjer mere tilgængelige for et bredere publikum:
“I det næste årti vil vi betjene globale brugere gennem vores tre brands, fremme udbredelsen af elektriske køretøjer og fortsætte vores mission om at bringe en grønnere fremtid tættere på,” udtalte Li ved NIO Day 2024.
Klar til international udrulning?
Selvom Firefly først lanceres i Kina i april 2025, er der allerede spekulationer om, at mærket også kan komme til Europa senere på året. NIO har allerede etableret sig på markeder som Tyskland, Norge, Holland og Danmark, hvilket gør det sandsynligt, at Firefly også vil blive en del af virksomhedens europæiske strategi.
Den kompakte premium-elbil kunne potentielt udfordre modeller som Volkswagen ID.3, Tesla Model Y og BYD Dolphin – men det afhænger af prissætningen og den teknologiske pakke, der følger med.
Vi følger udviklingen og bringer mere, når Firefly officielt bliver afsløret.