Call of Duty: Black Ops 2 [Anmeldelse]

Velkommen til krigsførelse anno 2025!

Call of Duty: Black Ops 2 [Anmeldelse]
Call of Duty-serien, der har hærget PC og konsoller i snart 10 år, er vel nok en af de bedst sælgende spilserier nogensinde. Men med en ny udgivelse i serien hvert år, er mange begyndt at sætte spørgsmålstegn ved, hvorvidt serien er begyndt at lide af metaltræthed.

Co-udviklerne under Activision, Infinity Ward og Treyarch, skiftes til at udgive en titel. I år er det Treyarch med Black Ops 2.
Black Ops 2 trækker en storyline videre fra de tidligere spil World at War og Black Ops.
Jeg har valgt at kigge på spillets tre gamemodes hver for sig, da de hver især har appeal til forskellige typer af spillere.

Campaign

Vi starter med historien. Black Ops 2 finder sted i en fremtidig verden i 2025. Vesten er presset af en kæmpe blok bestående af mellemøsten, Rusland og Kina som de store spillere. I 2025-delen af spillet følger vi David Mason - søn af Alex Mason som vi kender fra forrige serie og som også ses i flashback-missioner til Den Kolde Krig.
Gameplayet skifter altså mellem krisen i 2025 og tidligere hændelser under bl.a. Den Kolde Krig, der leder op til den stive situation, verden står i i den nære fremtid.
Det er svært at komme nærmere ind på selve historien uden at spoile plottet, så det vil jeg undlade.
Braaaains... - Call of Duty: Black Ops 2 [Anmeldelse] Braaaains...

Zombies

Treyarch har lavet væsentlige ændringer ved zombie-delen af spillet. Zombie-games, der tilbage i World at War var mere end gimmick, er idag et helt spil i sig selv. Det handler stadig om at være dygtig til kugle-økonomi og headshots, men istedet for at være lukket ned i et lille rum, er der nu "open world". Det betyder ikke at man bare kan løbe for evigt og undgå at dø, for der gemmer sig ting i tågen, man måske ikke lige havde håbet på. Der er mere fokus på mobilitet end før, og så er der indført scoreboards, så man kan se hvem der er den vildeste zombiekiller i verden.
Call of Duty: Black Ops 2 [Anmeldelse]

Multiplayer

Woa. Jeg bliver pillet hurtigt ned her i starten - det er den værste del af multiplayermode - den spæde start i et nyt spil, hvor man er helt igennem noob. Man kender ikke kortene, våbnene, de forskellige fordele og bonuspakker, og man er simpelthen på herrens mark - heldigvis er de fleste andre i samme båd omkring release datoen.
Den største ændring i multiplayer, er den måde man sammensætter sin class på. Tidligere har der været våbentilføjelser, granater og perks, og man kunne vælge x-antal af hver kategori. Det nye loadout system hedder "Pick 10", og giver spilleren 10 valg. Det betyder at man kan have op til seks perks, eller måske to primary guns og kun to perks, eller kasteøkser og håndpistol eller you name it... Det virker faktisk rigtig godt når man kommer lidt op i levels og har lidt bedre styr på hvilken slags kriger man egentlig er.
Velkommen til mit fjernstyrede helvede. - Call of Duty: Black Ops 2 [Anmeldelse] Velkommen til mit fjernstyrede helvede.

Dommen

Call of Duty: Black Ops 2 er et solidt shooter-spil, der gerne skulle dække alles behov. Det formår dog at bringe noget nyt på bordet - her tænker jeg især "Pick 10"-konceptet og det udvidede zombie-mode, der trækker gevaldigt op i den samlede vurdering. Man skal passe på man ikke kommer til at tage kvaliteten af COD-spillene for givet når man bedømmer det, men vi har altså levet med nogenlunde den samme grafik i en del år nu - men det er forhåbentligt noget der bliver ændret på i de kommende år, når vi formentlig ser et generationsskifte i konsollerne.

Alt i alt er Black Ops 2 altså et rigtig soldt shooter-spil, der formår at levere et solid og spændende historie, en multiplayerdel der er meget afbalanceret på grund af det nye loadout system og en zombie-del, der endnu en gang har rykket sig gevaldigt. Netop fordi de formår at bringe nye funktionelle tiltag til spillet har vi valgt at belønne Black Ops 2 med 5 ud af 6 ninjas.