Motor

BYD kopierer Teslas pengemaskine – nu sælger kineserne også luft til Europa

Kinesiske BYD har meldt sig på banen som Europas nyeste grønne bank.

BYD kopierer Teslas pengemaskine – nu sælger kineserne også luft til Europa
Foto: Agratsa, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Kathrine Frich
Af Kathrine Frich 15. februar 2025

Tesla har længe haft en skjult pengemaskine i baghånden, som har gjort Elon Musk endnu rigere – og nu har kinesiske BYD tænkt sig at kopiere strategien.

For hvem siger, at man behøver sælge biler for at tjene penge på dem?

Grøn politik bliver en guldrandet forretning

Velkommen til den store, europæiske bilindustri anno 2025, hvor reglerne er enkle: Hvis du ikke sælger nok elbiler, koster det kassen.

EU’s emissionskrav er skruet så hårdt sammen, at bilproducenter skal sikre, at 75 % af deres solgte biler er elektriske ved årets udgang – ellers vanker der en kollektiv milliardregning fra Bruxelles.

Løsningen? Køb dig fri af problemet.

Tesla har i årevis skovlet penge ind på at sælge sine CO₂-kreditter til desperate konkurrenter, der gerne betaler en mindre formue for at undgå gigantiske bøder.

Men nu er det slut med at være alene om den lukrative fidus.

Kinesiske BYD har meldt sig på banen som Europas nyeste grønne bank, klar til at sælge ud af sine ubrugt emissionsrettigheder.

Kinas BYD vil også sælge luft

Mens Tesla har nydt sin dominerende rolle som CO₂-kreditsælger i Europa, har BYD arbejdet stille i kulissen.

Alfredo Altavilla, rådgiver for BYD i Europa, bekræftede under en præsentation af den nye BYD Atto 2 i Italien, at giganten er klar til at sælge sine uudnyttede CO₂-kreditter.

Hvem kunderne bliver, er stadig et mysterium, men der er allerede spekulationer om Volkswagen, BMW eller Renault.

Det står dog klart, at europæiske bilproducenter bliver nødt til at vælge en partner, hvis de vil undgå bøder i milliardklassen.

Stellantis har allerede allieret sig med Toyota, Ford, Mazda og Subaru i Tesla’s emissions-pool, mens Mercedes har lagt sig i sengen med Volvo, Polestar og Smart.

Nu står spørgsmålet tilbage: Hvem hopper på BYD’s vogn?