Brainchild: Martins kreative leg på instagram har gjort ham til iværksætter
Fra eventyr i Grønland til fast fysisk pop-up butik og coronakrise: Brainchild er et fedt indretningsunivers med rødder i dansk design
“Så kunne jeg være her! Jeg har lige fået mundbind og headset på, så nu kan jeg lige gå en tur rundt i centret” lyder det i den anden ende af røret.
Jeg har ringet op til en snak med Martin Brix Midtgaard, hjernen bag det opskydende indretningsunivers Brainchild, der har fået stor opmærksomhed for en række flotte plakatmotiver, der er meget bogstavelige fortolkninger af danske designmøbler.
"I centret?" svarer jeg spørgende
"Ja, vi åbnede en pop-up shop i City Vest (shopping center i Aarhus) tilbage i november. Vores butik er lukket lige nu, men vi bruger stadig lokalerne til at arbejde fra." forklarer Martin. Pop-up shoppen er gevinsten af en konkurrence, som shoppingcenteret afholdte for lokale iværksættere - Brainchild vandt et butikslokale i 3 måneder for den bedste case. Den 17. December 2020 blev hele detailhandlen lukket ned - og er det fortsat i skrivende stund...
COVID19 kaster lange skygger i alle landets afkroge, og mens butikkerne (til stadighed) er blevet pålagt at lukke dørene, har danskerne haft mere end god tid, til at opdage, at indretningen i hjemmet trænger til fornyelse. Men ud over lidt nyt på væggene, trænger de fleste af os til en god historie, og netop det, var en del af det, der fik mig til at liste mig til en historie om netop Brainchild.
Brainchild er Martins hjertebarn
“Vi fortolker danske møbelklassikere bogstaveligt”
Vi hedder Brainchild. Det betyder ’en original idé’. Vi kan ikke hedde andet, for vi tager danske møbelklassikere tilbage til originalen. Vores plakater fås i flere forskellige stilarter - heriblandt de klassiske plakater, i linoleumstryk, i streg og i papirklip.
Sådan lyder teksten, når man klikker sig ind i Brainchilds univers.
På mange måder en banal idé, der dog overhovedet ikke virker banal, når man befinder sig i Martins univers. Her finder man et væld af plakater, der i flere forskellige stilarter fortolker de folkekære danske møbelklassikere helt bogstaveligt. Poul Henningsens "Koglen" bliver på Brainchilds plakat til en helt normal kogle - der hænger i en ledning. Arne Jacobsens Svane er ikke en grim ælling, men rent faktisk et motiv af Danmarks nationalfugl - der dog må se svømmehuden på sine fødder udskiftet med rustfrit stål. Og sådan fortsætter det. Motiverne går igen i forskellige genrer former som linoleumstryk, papirklip og silhouetter.
På en gang enormt æstetisk og også tilpas humoristisk, til at man får et smil på læben - uden at platheden løber af med en. Det her univers kan et eller andet særligt.
Brainchild blev født i efteråret 2016, sådan officielt. Men vi skal tilbage til begyndelsen af 2016, hvor Martin ikke gik og bryggede på det næste store danske interiørbrand, men i stedet blot var en næsten-færdiguddannet mediegrafiker.
Her fik Martin afløb for sin kreativitet, ved konstant at uploade nye kreative grafiske fortolkninger på sin Instagram-konto, og det var her de første "bogstavelige fortolkninger" af Ægget og Koglen dukkede op. Martin lavede også mange andre motiver, men af en eller anden grund, var det designmøblerne, som hans tilskuere bed sig fast i. Folk begyndte at spørge ind til, om ikke disse motiver kunne købes som plakat. Det gjorde indtryk på Martin, der stille og roligt begyndte at brygge på en plan. I efteråret 2016 gik han i luften med første version af sin webshop.
"Jeg startede med fem plakatmotiver: Ægget, Koglen, Svanen, Myren og Bamsen. De var tilgængelige i pastelfarver - og en enkelt plakatstørrelse. Der er da sket lidt siden da," fortæller Martin på godt jysk.
I dag sælger Martin mere end 80 forskellige plakater, et par unikke træfigurer - og han har meget mere på tegnebrættet. Fællesnævneren er stadig den bogstavelige fortolkning af designmøblet.
Fra eventyr i Grønland til fast fysisk pop-up butik og coronakrise
Det er langt fra normen, at starte sin første forretning, lige efter endt uddannelse - men for Martin var det det eneste der gav mening.
"Hvis jeg ikke gør det her, så kommer jeg til at fortryde, at jeg ikke gjorde det", sådan stod det klart for ham selv, da han efter lange overvejelser, startede forretningen op.
Forud var der blevet lagt meget energi og mange tanker i både konceptet - men også de omkringliggende udfordringer. Må man overhovedet sælge de her plakater? Eller står designhusene pludselig og føler sig krænkede på deres immaterielle rettigheder?
Spørgsmålene ligner meget dem, som jeg selv havde til Martin. Han brugte selv en del energi på at undersøge det inden opstarten - og til hans held, var hjælpen nær at hente: "Min kæreste der læste jura, synes det var spændende, at være med til at undersøge hvad man må og ikke må. Vi nåede frem til, at det ikke er krænkende."
Det står klart, at Martin går til fortolkningen af klassikerne med både respekt og også en sund mængde kreativitet, men det at kunne skabe flotte plakater, er ikke en god forretning i sig selv. I hvert fald skyder Brainchild på, at selve motivet i en plakat kun udgør omkring 1% af arbejdsindsatsen.
"Jeg tænker ikke på det Brainchild, som ‘det er mig der har lavet nogle plakater’ - det er et univers, et brand. Derfor er det også markedsføringen, der afgør om det bliver en succes.
Jeg bruger meget tid på markedsføring. Selvfølgelig har jeg lavet plakaterne, men så bruger jeg endnu længere tid på at opbygge det og gøre folk bevidste om at de findes. Det er en god kombination af digital markedsføring og fysisk markedsføring, der skaber en synergi."
Brainchild var stadig meget nyt, da Martin pludselig flyttede til Grønland. Hans kæreste, der på tidspunktet var jurastuderende, havde fået en praktikplads hos det grønlandske politi - og Martin flyttede med. Han havde lagt en del arbejde i at finde de rette samarbejdspartnere, der kunne hjælpe ham med de fysiske behov, som det nu engang har, at sælge plakater. Det betød, at han i Grønland kunne hellige sig til forretningen på et meget fokuseret niveau. Hans fremgang lader til, at have fungeret.
I efteråret 2020 kunne Martin ansætte sin første medarbejder - og nummer to kom til i februar 2021. Og Martin ser på fremtiden med god optimisme.
"Det er lidt svært at sige, at den (Corona-pandemien) har været godt for vores forretning - det er nemlig meget ærgerligt, at se hvor svært det har været for nogen, det kan være svært at stå og råbe højt, at det har gået godt - for så føler man også man står og tramper på nogen."
Kan man bare blive ved?
Brainchild holder et stramt koncept, der er bygget op omkring nogle dogmer. Bogstavelige fortolkninger af danske møbelklassikere. Det lyder umiddelbart ikke som noget, der er let at forny sig i - men Martin finder det lettere at være kreativ indenfor nogle rammer
"Hvis man bare får bud på at designe ‘noget’, så kan det jo være hvad som helst - og det er tit nemmere at få nogle rammer, at arbejde inden for. Det er vigtigt, at vi er tro mod brandet, og ikke begynder at lave noget, som ikke giver mening inden for dem.
Jeg har i løbet af de seneste år haft mange øjeblikke, hvor jeg har tænkt 'det her, det gad jeg godt at lave' men det kan jeg bare ikke lave i Brainchild-regi, for det falder ikke ind under konceptet."
"Kan du blive ved?" er et spørgsmål som ofte rammer manden bag Brainchild - og ja, det mener han. Der er planer om at udfolde universet på mange nye medier, gerne tekstil og keramik - idéelt set alle ting til hjemmet, som på en gang kan være dekorative og have en praktisk funktion.
"Alene plakatuniverset ser jeg også for mig, som et stort udviklingspotentiale. Med nye motiver og nye stilarter - og om du så har de samme motiver, så kommer der jo nye farvetrends, som man kan følge med på."
Vil tage en kamp af gangen - og vinde den
Danmark er på nuværende tidspunkt det største marked for Brainchilds univers, men også udlandet er begyndt at røre på sig - og senest har svenskerne vist stor interesse for produkterne på den danske webshop - så meget at der nu rulles ud med en fokuseret plan, for at få svenskerne til at købe ind i det danske designunivers.
Tankerne om at nå til udlandet ligger ikke fjernt, men de begyndte for alvor at tage form, da den første medarbejder sluttede sig til holdet i slutningen af 2020. "Vi har valgt at tage en kamp af gangen og så vinde den. I stedet for at starte op i fem lande - og miste fokus, så fokuserer vi på at tage et efter et og så sørger vi for, at det bliver gjort ordentligt."
Brainchild begynder at øjne et lys for enden af corona-tunnelen. I marts flytter virksomheden ind i det nyopførte Æggepakkeriet i hjertet af Aarhus. Her er det også planen, at åbne en permanent butikslokation - som Martin håber at kunne åbne dørene for, i slutningen af marts 2021.
Brainchild
Grundlagt af Martin Brix Midtgaard i 2016
Mærket Brainchild sælger fortrinsvis plakater, men også andre indretningsprodukter
Webshop: Brainchild-original.dk
Inspiration: Brainchild Instagram